خانه / صفحه اصلی / عید آمده تا من و تو (ما) شویم

عید آمده تا من و تو (ما) شویم

محمد الف حنیف

ایام سال، از دیدگاه دینی روزهای تلاش و جهاد و مبارزه علیه فساد و نفس و افلیس است، و ایام عید جشن پیروزی این مجاهدت ها. و در طول سال شیطان‎ها با همکاری انسانهای ناپاک، بر خاک و تربت پاک ما، تخم ناپاک « او»، « من»، « تو» و… می پاشند و با آب کثیف و پلید تعصبات آبیاری اش میکنند، و با گند عنعنات ناپسند تقویه اش مینمایند و با سیم خار دار ( لسان و نژاد) اطرافش را دیوار می‎سازند و باغبانی اش را به دشمنان دیرینه و پرکینه میدهند تا اینکه میوۀ ظاهرپسند و بنیان برکن به دست آورند بنام «من» و «تو». و در آشفته بازار بی‌دانشی و در دکان بی‌خردی و خود پسندی عرضه نمایند تا که انسانهای هرزۀ با نقد ایمان و جان بخرند و بخورند، مسموم شوند و مجنون؛ باهم در آویزند و آبرو بریزند، و در نتیجه از بهای این میوۀ ابوجهلی فرزندان جهالت و بطالت زمام امور را بدست گیرند و بر اریکۀ قدرت نشینند و بر این در آویختگان آبرو ریخته و  برهنگان گرسنه حکومت نمایند  و لقمه نانی توأم با صد فرمان برای شان بدهند.

در حالیکه در دیانت ما جایی برای « من» و« تو» و القاب دور کنندۀ دیگر وجود ندارد .

آنکه برای قومیت و زبان و دیگر تعصبات غیر مجاز ، بکوشد و  دانسته سیر بخوابد و همسایه و برادرش گرسنه ، مومن نیست .

بلی! هویت ما بعد از نعمت اسلام اینست: انسان، مسلمان، خواهر ، برادر ، و دیگر هیچ .

بنا بر این مسئولیت ماست تا با این شیطنت ها و شیاطین، مبارزه نموده و با عمل به وظایف ایمانی و با ایجاد زمینۀ اخوت اسلامی والفت انسانی، و همکاری و همیاری و مساعدت و معاونت بر افراد ضعیف و فقیر، بر این توطئه ها فایق آییم و بر این دشمنان مختلف پیروز شویم. و آن‌چنان‌که معمول است از روزهای تاریخی تجلیل میشود، بایک اجتماع گستردۀ سالانه جشن پیروزی بگیریم و با صف های طولانی مرکب از اقشار مختلف، و با برادری ایمانی دوشادوش همدیگر به اقامۀ بزرگترین شعار عبادی سیاسی نماز عید، به پیروی از یک امام که رمز وحدت است و رهبریت، به پردازیم .

تا باشد نشان دهیم که همۀ «من»ها به «ما» آمدیم و همۀ قطرات به دریا آمدئیم «ما» شده ایم نسب انسان گرفته ایم و منصب ایمان بدست آورده ایم؛ یعنی که بندۀ واقعی خدای رحمان شده ایم و جدای از این وآن.

و برای اینکه عملا نشان دهیم که«ما» شده ایم و به فطرت برگشته ایم همۀ من ها را به قربان‌گاه برده و به رمز آن گوسفندی ذبح کنیم. آری! گوسفندی، به جای قربانی انسانی. تا اعلامی باشد براینکه ما فقط«من» و« تو»ها را«تعصب» ها را ذبح میکنیم نه انسان‎ها را.

در پهنای تاریخ ملت ما و فرهنگ عید اسلامی ما رمزیست عجیب، و آن فرمان خداوند جلیل به ابراهیم خلیل، در ذبح اسماعیل جمیل جگرگوشه اش. آنگاه که میگوید: ای ابراهیم! اسماعیلت را قربانی کن، به دو دست خویش کارد بر حلقش نه   تا کارد از حلقوم خلق برداری، خلقی که هماره در پای قصرهای قدرت، بر سر گنجینه‌های غارت و در آستانۀ معبد های ضرار و ذلت ذبح میشوند، تیغ را بر حلقوم اسماعیلت بنه تا توان آن را بیابی که تیغ را از دست جلادان تاریخ بگیری.

ابراهیم! باید آزاد شوی، آزاد مطلق از هر بند و فاصله‌ای و با خدا به پیوندی. اما … خدای ابراهیم خود فدیۀ اسماعیل ها را می پردازد، چی فاصلۀ میتواند بین ابراهیم خلیل و رب الجلیل باشد؟ هیچ ، چون او تسلیم حق است و بندۀ خدا و چیزی ندارد تا نگاهش به او معطوف شود جز اسماعیل ذبیح الله. و خداوند میگوید همین را هم از میان بردار واین بدین معنی نیست که خداوند می خواهد به ذبح انسانی امر کند بلکه میخواهد با این امر عجیب ، امر به قربانی«فاصله»ها ، «حرص»ها ، «خود خواهی»ها، و «من» و «تو»ها نماید .

و این رمز همان قربانی اسماعیل که به ذبح گوسفند انجامید، می باشد. تا باشد که ما بدانیم، اسماعیل های ما را، برادر های ما را، خواهر های ما را، نه! بلکه فاصله های  بین «من » و«تو» را به قربانگاه برده  وعملا به رمز آن،  گوسفندی قربانی نمائیم .

و به علامت تقسیم محبت و ایجاد الفت و مسرت و بر چیدن بساط فقر و مذلت، قسمتی از گوشت آنرا به دوستان فقیر مان هدیه نمائیم تا باشد که با این مساعدت به حقیقت اخوت استوار باشیم .

وبالباس پاک، تن پاک یعنی که با دل پاک، یکدیگر را به آغوش بگیریم، و از همسایگان خبری و از مریضان عیادتی و از رنجیدگان معذرتی  و به فقرا و یتیمان مساعدتی داشته باشیم.

اینست معنی و مفهوم و فلسفۀ قربانی وعید اسلامی .

و بازهم اگر :

زیر خاکستر «من»ها و« تو»ها آتش ماند و شعلۀ بر افروخت، بازهم معنی و نوید عید، عودت و بازگشت است که باز می آید تا تویی گسسته از ما را به جمع به پیوندد؛ یعنی که در فرهنگ اسلامیت و فطرت انسانیت و نهاد آدمیت، جدائی وجود ندارد .

و خلاصه اینست ندای عید: که های مردم! بند

گان خدا، به خانۀ خدا آیید، فاصله ها را بردارید، بعد از دعا و توبه و تجدید میثاق یکدیگر را  به آغوش گیرید.( وکونوا عبادالله اخوانا)

درباره ی amweb

همچنین ببینید

آثار و پیامدهای اصلاح

نویسنده: محی الدین عریف شکیبانی تغییر و تحول جزء لاینفک طبیعت و سرشت مادیات است، ...

جنایت تمدن معاصر بر انسانیت و راه نجات از آن

نویسنده: دکتور إبراهیم الترکاوی / ترجمه:‌ عبدالخالق احسان هیچ کس نمی تواند، منکر جنایت تمدن ...

خجالت در دعوت دیگران، نشانه ها، عوامل و راه حل ها

نویسنده : عبدالحمید بلالی / ترجمه: عبدالخالق احسان تعریف: خجالت در دعوت دیگران عبارت از ...

وصف بهشت با استناد به آیات قرآن کریم!

برادر عزیزم: به سوی مغفرت پروردگارتان و بهشتی که عرض آن به اندازه آسمان و ...

گفتار فربه تر از رفتار

عبدالقدیر صالحی دوست دارم این نوشته را با یک پرسش آغاز کنم. پرسشی که ذهن ...

تغییر خودی

درین برهه از زمان، امت اسلامی به کشتیِ شکسته‏ی از هم‌گسسته‌ و توفان‏زده ای می ...

کتاب‌فروشی‌ها را ببندید و … بگشایید

نگارنده: عبد الکریم بکار گزارنده: نعمت الله سبحانی پژوهش‌گری می‌گوید: در پایتخت یکی از کشور‌های ...

از تعصب؛ دور می‏باید، شدن!

نویسنده: عبدالرحمن عزام اسلام دینی است که به اساس کرامت انسانی، همه‏ی انسان‏ها را با ...

امریکا مشغول جنگ بر ضد مسلمانان!

نویسنده: محمد سالم الراشد ترجمه: عبدالخالق احسان بعد از این که ترامپ در نومبر ۲۰۱۶م ...

خدمتی دیگر از انجمن طبی اسلامی افغانستان ( ایما )!

جمعیت اصلاح نیمروز با همکاری انجمن طبی اسلامی افغانستان –ایما، کمپ طبی تخصصی رایگان تداوی ...

مهرورزی به دیگران

نگاشته‌ی: نعمت الله سبحانی محبت و مهرورزی به دیگران یکی از صفات بارز فرستادگان الهی ...

برابری حقیقی

اسلام مساوات و برابری را اساس گذاری نموده، همان¬گونه که تهداب آزادی و برادری را ...

خطرناک¬ترین مرض

نوشته:‌ د. علی القره داغی ترجمه:‌ عبدالملک فاضلی با نگاه پند آمیز در کتاب خداوند ...

گزارشی از خدمات طبی ایما در ولایت زیبای نیمروز

الحمدلله از روز پنجشنبه تا اکنون کمپ طبی تخصصی رایگان که از طرف ( جمعیت ...

هفتمین روز هفته فهم قرآن کریم- هرات

جمعه ۸ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برنامۀ امروز هفتۀ فهم، با تلاوت مولوی دین محمد محمدی ...

ریزشی برای خیزش

نوشته: سید مسلم لبیب سال را چهار نگاره است مختلف الحال؛ بهار و تابستان، پاییز ...

ششمین روز هفته فهم قرآن کریم- غرب هرات

پنجشنبه ۷ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برنامۀ امروز هفتۀ فهم، با تلاوت قاری خلیل احمد هروی ...

پنجمین روز هفته فهم قرآن کریم- غرب هرات

چهارشنبه ۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برنامۀ پنجمین روز از هفتۀ فهم، با تلاوت مفتی حبیب ...

چهارمین روز هفته فهم قرآن کریم- غرب هرات

سه شنبه ۵ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برنامۀ چهارمین روز از هفته فهم، با تلاوت قاری ...

چهارمین روز هفته فهم قرآن کریم- غرب هرات

سه شنبه ۵ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برنامۀ چهارمین روز از هفته فهم، با تلاوت قاری ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3