خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / گمشده امروز بشر

گمشده امروز بشر

نگارنده: عبدالقدیر صالحی

واژه‏هایی در قاموس زندگی بشر وجود دارد که با شنیدن آن ها، روان انسان آرام و جان، احساس قوت و نیرومندی بیشتری می کند، انسان وقتی سخن از مهربانی و مهرورزی می زند، آرامش عجیبی برایش دست می دهد؛ اما اگر مورد مهربانی و مهرورزی قرار بگیرد، مانند درخت زمستان زده ای که از باران بهاری تازه و خرم می شود، شادابی و سرزندگی سراسر زندگی اش را فرا می گیرد، آنگاه می شود همان موجود پرتلاشی که خدا می خواسته است.

جهان آشفته و پژمرده امروز که در طول و عرض خود بساط درد و رنج پهن کرده و هرلحظه و هر نفَس ما را از دردی به رنجی و از بلایی به مصیبتی گرفتار می سازد، در یک سخن، دچار کمبود «مهر» شده است. «گمشده‏ی امروز بشر فقط مهر است و مهر ورزی،» امروز همه انسان های زنده در پهنای گیتی تشنه کام مهربانی و محبت اند، بخاطر همین است که فضای زندگی مان را حدیث جنگ پوشانده و سرخط و تیتر همه خبرهای جهان، حکایت از آتش و دود و باروت دارد، امروز هم همان حکایت زنده به گور کردن گذشته است، با شیوه ها و شگرد های متفاوت؛ اما شدید تر وحشتناک تر از هر زمانی در تاریخ بشر؛ انسان امروز سخت نیاز مند ندای آرام بخش و مهر گستر « و ما ارسلناک الّا رحمه للعالمین» است!

این ندای شکوهمند آسمانی، مهر ورزی و محبت را که از آن به «رحمت» تعبیر شده است، مفهوم خاص و شکوه و عظمت دیگری بخشیده است. برای نخستین بار در تاریخ بشریت با چنین روشنی و صراحتی پروردگار بزرگ، رسالت یک پیامبر والامقام خویش را با تعبیر «الا رحمه للعالمین» منحصر به گسترش مهرورزی و رحمت اعلام می دارد!

این پیوند میان رسالت آسمانی و مهر گستری که از جانب خدا تجویز شده است، در وجود و عملکرد محبوب مان محمد صلی الله علیه وسلم حقیقت عینی و تجسم عملی یافته و همان گونه که این پیام رحمت و مهر ورزی(و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین)  منحصر به فرد است، شخصیت و گیرنده این پیام نیز در تمام صفات کمال و اخلاق والای انسانی یگانه انسانی است که این رسالت را نه تنها به انجام رساند؛ بلکه جهان آشفته از جنگ و دشمنی، را از ورطه سقوط در منجلاب خشونت و مهر ستیزی نجات بخشید و در پرتو اخلاق نیک خویش، که خدا برعظمت آن صحه می گذارد(وانّک لعلی خلقٍ عظیم)، بر آوار های توحش و زنده به گور کردن، پرچم تمدن و اندیشه و خرد برافراشت. نکته قابل تامل هم همین جاست که آنچه امروز بنام تمدن اسلامی می شناسیم، چگونه در بادیه و جغرافیای به اوج رسیده در جاهلیت و توحش شکل گرفت؟! از انسان های غرق دریای خون و دشمنی، چطور شخصیت های جاویدان و تاریخ ساز و مدنیت گستر ساخت؟! این قبایل از هم گسسته و تشنه به خون هم، چگونه کنار هم جمع شده ملت شدند؟!

آری! راز این تحول بزرگ، فقط و فقط در مهرورزی و احترام به انسانیت است، که قرآن این گونه تعبیر می کند:( ‏فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ …‏) {آل عمران /۱۵۹} »‏ از پرتو رحمت الهی است که تو با آنان ( سرکشان ) نرمش نمودی . و اگر درشت­خوی و سنگ‌دل بودی از پیرامون تو پراکنده می‌شدند . پس از آنان درگذر و برای­شان طلب آمرزش نما و در کارها با آنان مشورت و رایزنی کن.»

این آیه نرمش و مهربانی را رحمت الهی می خواند، دوری از درشت­خویی و سنگ دلی را یگانه رمز گرد آمدن انسان ها پیرامون صاحب رسالت قلمداد می کند، و برای پیامبر یک رمز جاویدانه می گشاید و آن اینکه «سنگدلی و تند خویی انسان را تنها می سازد،» سپس از پیامبر«ص» می خواهد که از اشتباهات سرکشان در گذرد، از خدا هم برای شان طلب بخشش کند و به شخصیت شان احترام گذاشته در امور با ایشان مشورت نماید.

سپس در اخیر آیه می گوید که در چنین حالتی که همه دلها را با خدا آشتی دادی زمان تصمیم است (فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ‏) « و هنگامی که تصمیم به انجام کاری گرفتی بر خدا توکّل کن‌؛ چرا که خدا توکّل‌کنندگان را دوست می‌دارد .»

تمام تصمیم های تمدن ساز پیامبر «ص» بعد از نقش آفرینی های مهر ورزی و محبت و احترام به شخصیت انسان آغاز شده و آن جناب با چنین رویکرد قرآنی و با سلاح مهرورزی توحش را به تمدن بدل کردند. با محبت دلها را پیرامون رسالت آسمانی جمع و انسانیت گریخته از خویش را با خدایش آشتی دادند، و روح و روان انسان را با ایمان و عشق به خدا و مهرورزی با خلق خدا آبادان فرمودند.

جهان امروز هم اگر قرار باشد از این آشفته­گی و التهاب نجات پیدا کند فقط با همین مهر و رحمت است. با تاریکی، نمی توان به نبرد تاریکی رفت، روز با طلوع آفتاب روز می شود، و با نفرت نمی توان در دلها مهر کاشت و محبت آفرید؛ بلکه تنها عشق و محبت و مهر ورزی است که می تواند دنیای ما را سبز و خرم از دوستی و همدلی سازد.

 

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

تهدید آخر!

اظهار عجز پیش ستم پیشه ابلهی است ، اشک کباب باعث طغیان آتش است! خلیل ...

علم وجهاد

تخلص وتصرف از کتاب دانش ودین داری از داکتر قرضاوی حفظ الله احمد ضیاء منیب ...

اهمیت تربیت کودک

نویسنده: محمد فرید فائز خداوند کائنات را در هفت طبقه خلق نمود و در آن ...

نیاز آدمیان به تربیت ایمانی

نگارنده: دکتر یوسف قرضاوی گزارنده: نعمت الله سبحانی از خلال تجارب زندگیم و سپری کردن ...

نظام غرب و تناقض در حقوق بشر

اسلام دینی است که از سوی الله متعال که به همه ی شئون و نیازهای ...

این قافله در حرکت است

نوشته:‌ نور احمد صمدی شاید زیاد شنیده باشیم که «الله متعال انسان های نیک را ...

نظرگاه خداوند در وجود آدمی

پیامبر (ص) در حدیثی که امام مسلم آن را روایت نموده است، فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ ...

از زمانی که رب العالمین بنی آدم را آفرید، برای هدایت و رهنمائی شان، پیامبری ...

قصه های از لحظات اخیر زندگی

ترجمه: عبدالملک فاضلی بدون شک هر کدام ما یقین داریم که دنیا جای همیشگی نیست ...

چرا مشتاق اسلام شدم!

نوشته: ام راشد ترجمه و تصرف: احمد فرید فرزاد هروی اسلام دارای ویژه گی های ...

آیا موسیقی غذای روح است؟

نوشته: داکتر غلام رسول شفیق خاطره¬یی جالب در مورد اثرات موسیقی بالای روان انسان: همه¬ی ...

ارزیابی خودی

محاسبه یکی از وسایل مهم و اساسی تربیت اسلامی برای اصلاح، تهذیب، رشد و بالندگی ...

به سوی تغییر

حرکت به سوی تغییر از مقولاتی است که امروز بیشتر از همه زمانه ها پیرامون ...

دروغ آفت ایمانی

ایمان به مثابه درختی است که باید متوجه اش بود، تا از گزند آفاتی که ...

مقام معنوی انسان!

انسان، به دنیا می آید و سرمایه های مانند دست و پا و چشم و ...

آژیر خطر

نوشته: عبدالباری قانت در شماره¬ی ۱۰۰ معرفت پیش در آمدی در باره¬ی هویت اسلامی و ...

اسلام، فطرت سلیم بشریت

نویسنده: ام راشد اگر نگاهی به اوضاع و احوال جهان امروز بیاندازید، تمام قوای جهانی ...

جایگاه ذکاوت و تیز هوشی در دعوت

استاد نعمت الله سبحانی ذکاوت و تیز هوشی یکی از ویژه¬گی های فطری و مهم ...

تحلیل محتوایی بیداری اسلامی و مسئولیت ما !

خلیل احمد جامی فراخوان شکوهمندی را که به دستور الله جل جلاله، همه انبیاء علیهم ...

چطور با قرآن زندگی کنیم ؟

نویسنده داکتر محمود عبدالرحمن: تعامل گذشتگان صالح ما با قرآن به چه شکل بود؟ وآیا ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3