خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / دین و سعادت آدمی

دین و سعادت آدمی

نگاشته‌ی: نعمت الله سبحانی

در اذهان برخی چنین رسوخ نموده است، که گویا دین آمده است تا برخی قید و قیود و تکلفاتی را برای آدمیان وضع نماید و ایشان را از نعمت‌ها و بهره‌های گیتی محروم نماید، این پندار نه تنها به دین‌ستیزان منحصر شده است؛ که متاسفانه برخی از دین‌داران نیز به چنین پنداری گرفتار شده اند. ایشان چنین می‌پندارند که محروم بودن از مزایای دنیوی و ستایش مرگ و دنیا گریزی، فقر و محرومیت، حزن و اندوه از نشانه‌های ایمان است و در مقابل، بهره‌جستن از نعمت‌های دنیوی، سرور و شادی، غنا و بی‌نیازی، محبت و دوستی؛ نشانی از محروم بودن از تقرب الهی و دنیا دوستی و عقبی گریزی است.

دنیا، سرای آزمون و ابتلا است و آزمونی را که الله سبحانه و تعالی برای آدمیان وضع نموده است هر دو را در بر می‌گیرد، برخی را به وسیله‌ی مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها مورد آزمایش قرار می‌دهد ولی برخی دیگر را به وسیله‏ی نعمت‌ها و بخشش‌ها، مورد ابتلا قرار می‌دهد، تا ببیند چه کسی صابر است و چه کسی شاکر.

الله سبحانه و تعالی حضرت سلیمان و ذوالقرنین را به وسیله‌ی نعمت‌های بی شمارش مورد آزمون قرار می‌دهد و در مقابل اکثر پیامبرانش را به وسیله مصیبت‌ها و آزمون‌های گوناگونی می‌آزماید و هر یک در برابر این ابتلاء ها مؤفق و کامیاب، شاکر و صابر؛ بیرون می‌شوند.

پروردگار عالمیان هنگامی که آدم علیه السلام را به زمین فرستاد؛ برایش چنین فرمود: {فَمَنْ تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ} [البقره: ۳۸] «کسانی که از من پیروی کنند، نه ترسی بر آنان خواهد بود و نه غمگین خواهند شد». در این آیه هدف نهایی انسان را رهایی از ترس و اندوه بر شمرده است؛ دین نیامده است تا انسان را در زندگی به مشقت و سختی بیندازد، بلکه آمده تا وی را از بندها و مشقات رهایی بخشد و به آرامش روان و آسایش جسم و جان برساند، دین آمده تا انسان در دنیا و آخرت سعادت‌مند و خوشبخت باشد. دین آمده تا انسان احساس تنهایی نکند، بلکه در لحظاتی که تک و تنها است، احساس نماید که آفریدگاری دارد که وی‌ را می‌بیند و مراقب وی است و می‌تواند به وسیله دعا و نیایش خود را از تنهایی رهایی بخشد، غم‌ها را بزداید و شادی‌ها را کمایی نماید و به اطمینان قلبی نایل آید.

دین برای آدمیان نمی‌گوید که شما در این دنیا کار نمایید تا نتایج آن را فقط در سرای آخرت بگیرید؛ بلکه الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:‌ {مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ} [النحل: ۹۷] «هرکس چه زن و چه مرد کار شایسته انجام دهد و مؤمن باشد، بدو [در این دنیا] زندگی پاکیزه و خوشایندی می بخشیم و [در آن دنیا] پاداش [کارهای خوب و متوسّط و عالی] آنان را بر طبق بهترین کارهای‌شان خواهیم داد».

در این آیه کریمه الله سبحانه و تعالی پاداش کسانی را که کار شایسته انجام می‌دهند، وعده داده است که زندگی پاکیزه و آسوده‌ی را توأم با آرامش عطا می‌نماید و در روز بازپسین نیز برای‌شان مزدِ وفیر و اجر جزیل عنایت می‌کند. ولی بر عکس کسانی که اهل عمل شایسته نیستند و دست به گناه و معصیت می‌زنند، زندگی شان را مکدر ساخته و در همین دنیا دچار اضطراب و فشار روانی شده و سپس در آخرت نیز جزا داده خواهند شد.

زندگی پاکیزه همراه با آرامش روحی و جسمی بزرگ‌ترین آرزوی هر انسان است که فقط می‌تواند آن را در پرتو دین و ایمان متین به آفریدگار هستی کمایی نماید و بس، سوای آن جز حیرانی و ویلانی، سرگردانی و پریشانی چیزی دیگری نیست.

« دین برای مردم نمی‌گوید که بشتابید به سوی مرگ، بلکه قرآن‌کریم این واقعیت را برای انسان مصیبت بر شمرده است، می‌فرماید:‌ {فَأَصَابَتْکُمْ مُصِیبَهُ الْمَوْتِ} [المائده: ۱۰۶] (بلای مرگ دامنگیرتان شد).

اما کسی که تنها به زندگی دنیا باور دارد، در کابوس فنا و نابودی می‌زید حتا قبل از این که مرگ به سراغش بی‌آید، عمرش در ترس و لرز، حرص و آز، پریشانی و نگرانی؛ می‌گذرد، همیشه دچار نگرانی آن چیزی است که می‌آید و افسوس چیزی را می‌خورد که از دست داده است. این که دین بر زندگی جاویدان آخرت ترکیز می‌نماید، هدفش این است تا گره‌ها و پیچیدگی‌های مرگ را بگشاید و انسان را از کابوس فنا رهایی بخشیده و نیروی مثبت وسازنده‌ی حیات را جهت زندگی عطا نماید. بدین جهت، ایمان به آخرت فراخوانی به سوی دنیاگریزی نیست بلکه فراخوانی است که انسان را از پیچیدگی‌های مرگ و کابوس فنا رهایی می‌بخشد و برای زندگی دنیوی آرامش و آسایش می‌دهد». (الدین و الحیاه الطیبه: احمد ابو رتیمه)

پروردگار آدمیان دینش را فرستاده، تا انسان‌ها احساس پوچی و هیچی نکنند، و پاسخ پرسش‌های که همیشه ذهن آدمیان را از بدو آفرینش به خود مشغول نموده است، داده باشد، پرسش‌های اساسی همچو؛ از کجا آمده‌ام؟ به کجا می‌روم؟ آمدنم بهر چه بود؟ و دیگر پرسش‌های که در جهان افسوس زده‌‌ای ما وجود دارد، در حقیقت دین آمده است، تا به زندگی ما معنا بخشد و هدف از زندگی و هستی خویش را در یابیم: {أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ} [المؤمنون: ۱۱۵] «آیا گمان برده‌اید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و [حکمت و فلسفه‌ای در آفرینش شما نیست، این است که به فساد پرداخته‌اید؟ و چنین انگاشته‌اید که] به سوی ما [برای حساب و کتاب] برگردانده نمی‌شوید».

دین آمده است، تا رهنمایی زندگی ما باشد، آمده تا به ما بفهماند که چگونه سعادت مند و خوشبخت بزییم، چگونه حقوق دیگران را رعایت نماییم و همه در یک فضایی از اخوت و برادری و برابری بدون هیچ‌گونه ظلم و تعدی با همدیگر زندگی نماییم. دین آمده است تا برای آدمیان بفهماند که چه چیزهای به نفع شما است و چه چیزهای به ضرر شما است، تا در پرتو رهنمودهایش خوبی‌ها را کمایی نموده و از بدی‌ها دوری نماییم.

و سخنم را با نوشته زیبای دکتر عائض القرنی به پایان می‌رسانم، وی در کتاب بسیار زیبایش که به فارسی نیز تحت عنوان «غم مخور» ترجمه گردیده است، می‌‌فرماید: « من سخنان علمای اسلام، تاریخ نویسان و ادیبان را به طور کلی بررسی کرده‌ام و هیچ سخنی در مورد نگرانی، اضطراب و بیماری روحی در آن‌ها نیافتم، دلیلش آن است که آنان در پناه دین‌شان در امنیت و آرامش زیستند و زندگی‌شان عاری از هر گونه پیچیدگی و سختی بود:‌ {وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ } [محمد: ۲] «و اما کسانی که ایمان بیاورند و کارهای نیک و شایسته بکنند، و چیزی را باور دارند که بر محمد نازل شده است – و آن هم حق است و از سوی پروردگارشان آمده است – خداوند گناهانشان را می‌بخشاید و بدیهای‌شان را نادیده می‌گیرد، و حال و وضعشان را خوب می‌سازد».

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

هنر بدست آوردن دیگران ( فن احتواء الاخرین)

بقلم: عبد الصمد الفقی مترجم: عبدالملک فاضلی توانایی جذب دیگران موضوعی ایست که شخصیت داعی ...

خود را محاسبه کنید

ترتیب کننده: غلام حضرت (حمیدی) محاسبه چیست : اینکه ارزیابی کند انسان مسلمان اعمال روز ...

تصوف در پرتو قرآن وسنت نبوی  قسمت دوم

وقتی ما از مسیر انبیاء، اصحاب کرام مجتهدین دین و دوستان خدا دور شویم و ...

تصوف در پرتو قرآن وسنت نبوی

نوشته شیخ الطریقه، الحاج سید عبدالرحیم عاصمی خلیفه صاحب نوین همیشه زیر این آسمان آبی ...

چگونگی تقویت ایمان در دلها

نوشته:‌ حسین حسین شحاته ترجمه:‌ عبدالخالق احسان قلب جایگاه ایمان: خداوند عزوجل به فضل و ...

امت اسلامی وفریضه ی دعوت الی الله

نصیر احمد کریمی یکی از مسوولیت های مهم و وجایبی را که الله متعال بدوش ...

جوان و جوانی

عبدالقادر مومن جوان به کسی گفته می شود که پیوسته بالنده و با نشاط است ...

توقیربدعت تحقیر سنت است

قال الله تعالی : (( ما آتا کم الرسول فخذ وه ، و مانها کم ...

عبادت و تولیدات

نوشته:‌ دکتور یوسف قرضاوی ترجمه:‌عبدالخالق احسان هر باور دینی، بر پیروان خود انواعی از عبادات ...

هفت گروه در سایه عرش خدا

(مروری کوتاه به حدیثی از پیامبر  ) ((سبعه یظلهم الله فی ظله یوم لا ...

مدیریت اختلاف

اختلاف و تفاوت، در شکل، رنگ، زبان ، اندیشه، دانش، استعداد، عقیده ودین، در حیات ...

ای جوان !توکی هستی ؟وازکدام گروه هستی؟

برادر جوان! آیا خودت رامی شناسی ؟آیاتاریخ وجوت را می دانی؟بزرگی وعزت خویش را در ...

توکل به خدا، ابزاری برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی است

توکل به خدا، ابزاری برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی است آموزه‌های دینی مانند ...

چرا دور می رویم؟

عبدالباری قانت قدم برداشتن در مسیر دعوت الی الله سعادتی است گرانبها و توفیقی است ...

نیاز اسلام به مردان زنده و احیا گر!

غلام حضرت « حمیدی » مبرهن است که هیچ دین و آیینی نمی تواند زنده ...

نکوهش تکبر

استاد میر ضیاء الحق « فریاد » استاد لیسه سلطان صلاح الدین سلجوقی و لیسه ...

موسیقی در میزان عقل و شرع

یکی از مسائلی که در فرهنگ اسلامی ما روی آن اتفاق نظر وجود ندارد،موسیقی است، ...

حضرت محمد صلی الله علیه وسلم اولین مؤسس دولت اسلامی

پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وسلم از اولین روزهای که پیام خوشبختی و سعادت ...

مردی با اندشه های سبز همیشه بهار

بهار فصلی به دلها نزدیک است. همه کس بهار را دوست دارد. با شنیدن واژه¬ی ...

این قافله در حرکت است

نوشته:‌ نور احمد صمدی شاید زیاد شنیده باشیم که «الله متعال انسان های نیک را ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3