خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / اعجاز علمی، روش فعال در دعوت اسلامی

اعجاز علمی، روش فعال در دعوت اسلامی

نوشته:  محمد السنوسی

ترجمه: عبدالخالق احسان

روش‏های فراوانی وجود دارد که مسلمان می تواند از آنها در مسیر دعوت به سوی اسلام استفاده نموده و استدلال بجوید که اسلام واپسین دینی است که الله متعال آن را برای بندگانش برگزیده، حفظ اصول و ثوابت آن را تضمین نموده است؛ چون رسالت و حجیت آن تا روز رستاخیز ثابت می ماند.

اعجاز علمی در قرآنکریم و سنت نبوی صلی الله علیه و سلم، یکی از مهمترین این روش‏ها می باشد، به ویژه که غیر مسلمانان مخاطب مان باشند؛ کسانی که زندگی مادی‏گرایی معاصر آنان را فریفته است که ارقام و حقایق، یگانه وسیله ای تأثیرگزار بر ایشان می باشد.

اهمیت اعجاز علمی در قرآن و سنت، درین مسئله تبلور می یابد که اعجاز علمی، گواهی است بر صداقت آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم از جانب الله متعال تبلیغ نموده است و این که قرآنکریم وحی از جانب الله متعال و آخرین پیام الهی به سوی بشریت می باشد؛ چون موافقت کامل بین اشارات علمی قرآنکریم و سنت نبوی صلی الله علیه و سلم و بین حقائق علمی جدید، دلیل اثبات حقانیت قرآن و سنت می باشد، چونکه پیامبرِ ناخوانده نمی توانست این حقایق را از نزد خود بگوید، مگر این که وحیی از جانب الله متعال باشد.

دکتور زغلول نجار در مورد کیفیت استفاده از اعجار علمی در نشر آموزه های اسلامی می گوید: فهم اشارات هستی شناسی در قرآنکریم در روشنایی دانش‏های نوین بشریت و تقدیم آن به جهان به حیث یکی از دلایل بی شماری که بر حقانیت قرآن کریم و این که کلام الله متعال می باشد – کتابی که باطلی را در آن راه نمی یابد و الله متعال حفظ آن  را به آن حالتی که نازل نموده تضمین کرده است، کتابی که حروف، کلمات، آیات و سوره های آن از تغییر و تحریف در امان می باشد. – ، این اعجاز علمی پیروزی جدیدی برای اسلام بوده و بشریت را از هلاکتی که امروز به آن مواجه است، نجات می دهد؛ چون امروزه علم و فن پیشرفت نموده و اما روح ایمان به الله متعال افول کرده و ترس از عذاب الهی از نفوس اکثریت مردم بیرون شده است.([۱]) .

اهمیت اعجاز علمی در پیشبرد دعوت اسلامی را می توان به امور ذیل واضح ساخت:

اثبات این که قرآنکریم از جانب الله متعال وحی شده است

توافق کامل بین حقایق قرآنی و حقایق علمی در حالی که وقت نزول قرآنکریم علم به این پیشرفت های چشم‏گیر نرسیده بود، دلالت می کند که قرآن کریم از جانب الله متعال وحی گردیده است، دکتور موریس بوکای می گوید: وقتی به نصوص قرآنکریم در مورد حقایق علمی و موضوعاتِ بزرگِ مطرح شده در آن مثل: آفرینش، فلک، زمین، جنس حیوان، نبات، افزون طلبی انسان؛ می نگریم، این سؤال مطرح می گردد که اگر قرآن کریم نوشته‏ی بشر است، چگونه در قرن هفتم میلادی توانسته حقایقی را بنویسد که با دانش نوین علمی توافق و هماهنگی داشته باشد ([۲]).

از دانشمند آلمانی در مورد سبب مسلمان شدنش سؤال گردید، در جواب گفت:‌ این آیه با عظمت قرآنی مرا به اسلام کشاند: {أَیَحْسَبُ الإِنسَانُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ. بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ} (القیامه: ۳, ۴) آیا انسان می پندارد که ما استخوانهای ( پوسیده و پراکنده ) او را گرد نخواهیم آورد! آری! ( آنها را گرد می آوریم ) ما حتّی می توانیم سر انگشتان او را ( که یکی از دقائق اندام بدن است ) کاملاً همسان خودش بیافرینیم ( و به حال اوّل بازگردانیم ) این آیه به اثر انگشت اشاره دارد و کشف حقیقت اثر انگشت فقط در زمانه ما صورت گرفته است، این مسئله دلالت می کند که قرآنکریم از جانب الله متعال نازل گردیده و کلام بشر نمی باشد.([۳])

شرح حقایق اسلام

اعجاز علمی می تواند سهم به سزایی در نزدیک سازی برخی باورها و حقایق دینی به فهم انسان های امروزین داشته باشد و حقایق دینی را با استفاده از منطق علم تجربی مورد تأکید قرار دهد، حتی مهمترین قضیه دینی – اثبات وجود الله متعال – را نیز می توان با استفاده از داشته های علمی جدید در مقابل مادیگرایان و ملحدین ثابت نمود، تا این که دلایل اقامه شده و شبهات رد گردد؛ چنانچه کتاب کریسی موریسون « العلم یدعو الی الایمان» و کتاب « الله یتجلی فی عصر العلم» نوشته‏ سی عالم امریکایی، این گونه تحلیل نموده اند. اندیشمندان مسلمان نیز از علوم تجربی در نصرت عقاید اسلامی استفاده نموده اند، از جمله: شیخ ندیم الجسر در کتاب «قصه الایمان بین الفلسفه و العلم و القرآن » و اندیشمند هندی وحیدالدین خان در کتاب « الاسلام یتحدی» و دکتور عبدالصبورشاهین کتاب اخیر مورد را بررسی قرار داده و عنوان فرعی « مدخل علمی للایمان» را  به حیث مقدمه آن نوشته است([۴]).

بیان حکمت تشریع برخی احکام

احکام شرعی به خاطر تحقق مصالح و دفع مفاسد مشروع گردیده است، بیان این مصالح و مفاسد با استفاده از اکتشافات علمی جدید، ایمان مؤمنان را افزایش داده و شک شکاکان در کامل بودن شریعت اسلامی و صلاحیت آن در هر زمان و مکان را ضعیف و سست می نماید.

به گونه مثال، علم طب می تواند، ضرر های جسمی، مادی و روحی  شراب را بر افراد، خانواده و جوامع به صورت واضح و آشکار برای مان بیان دارد؛ درین صورت حکمت اسلام در تحریم شراب را بهتر درک می کنیم؛ چون اسلام عقوبت (لعنت) را برای سازنده‏ی شراب و تاجر آن و هر کسی که به نوعی در تولید و استفادۀ شراب دخیل باشد، تعیین نموده است.

هم چنان است حرمت رابطه بین زن و مرد بیرون از چارچوب ازدواج، این روابط نامشروع خطرناکترین مریضی ها را متوجه انسان می کند، از جمله می توان از مریضی کشندۀ ایدز نام برد. ([۵])

تأکید ارتباط بین کتاب خواندنی و کتاب دیدنی

هماهنگی و ارتباط بین کتاب خواندنی الله متعال ( قرآنکریم) و کتاب دیدنی الله متعال (جهان هستی) ارتباط محکم و استواری می باشد؛ چون مصدر هر دو یکی بوده و ما الله متعال را با تلاوت قرآنکریم و نگاه به جهان هستی عبادت می نماییم.

دکتور زغلول نجار این هماهنگی و ارتباط بین قرآن و هستی را شرح داده و می گوید: کائنات صنعت و ساخته الله متعال و قرآنکریم کلام آفریدگار کائنات و اسرار هستی می باشد، امکان ندارد بین کلام آفریدگار با حقایقی که در عالم خلقت به ودیعت گذاشته است، تعارضی وجود داشته باشد، در صورتی که پژوهشگر به هر دو با منهج سالم و مسلک موضوعی مراجعه نماید. یکی از ویژگی های آیات قرآنی در مورد هستی، صبغه معجزه ای آن است که پژوهشگران هر زمانه می توانند به معنای از معانی آیات مربوط کائنات و هستی شناسی، نماد آن ها، نشأت و فنا و خلقت دوباره آنها، دست یابند، هر چه دایره اندوخته های انسانی تکامل می‏یابد، زوایای آیات هستی شناسی بیشتر کشف می گردد؛ این مسئله به نظرم از بزرگترین جنبه های اعجاز قرآن کریم محسوب می گردد، لذا ضرور است که به صورت مستمر و دوامدار، تفسیر آیات هستی شناسی را مورد کنکاش قرار داده و درین زمینه پژوهش نماییم.([۶])

این ارتباط و هماهنگی بین قرآن و کائنات، مسلمانان را به کشف اسرار هستی و تسخیر آن در خدمت همه انسانیت؛ تشویق می کند، دکتور بوکای می گوید: اسلام نسبت به علم و دین، دید یکسان دارد و تحقیقات علمی بخشی از توجیهات دینی محسوب می گردد و تطبیق این قاعده منجر به پیشرفت علمی شگفت انگیزی در دوران تمدن بزرگ اسلامی گردید، تمدنی که غرب پیش از پیشرفت خویش از آن استفاده نمود([۷]).

تناسب اعجاز علمی با خردگرایی غربی

سیطره کلیسا بر امور اروپا و تحمیل دیدگاه تنگ نظرانه اش بر حقایق علمی و این که برای تحقیقات علمی یک سطح محدودی تعیین نموده بود که تجاوز از آن را اجازه نمی داد؛ تأثیر منفی بر انسان غربی در مورد رابطه اش با مسیحیت گذاشته و نسبت به ادیان دید منفی پیدا کرد و خرد غربی محض مادی شده و به حواس ایمان آورد و در نتیجه به امور غیبی و متافزیک هیچ ارزشی قایل نگردید.

لذا ضروری است که موقع دعوت غربی ها به اسلام و مخاطب قرار دادن شان، ازین خردگرایی غربی استفاده گردیده و می بایست برای اثبات حقانیت اسلام و سلامت قرآنکریم از تحریف و تغییر، از علومی که آنان تبحر داشته و به درجات بالای دست یافته اند؛ استفاده نمود.

پروفیسور عبدالله الیسون می گوید: استفاده از حقایق علمی در اسلام بهترین وسیله دعوت اسلامی محسوب می گردد، به خصوص در مقابل کسانی که به علم و عقل استدلال می نمایند[۸]

از دکتور جرینییه فرانسوی در مورد علت مسلمان شدنش پرسیده شد، درجواب گفت: تمام آیات قرآنی مرتبط  به علوم طبی،‌ صحی و طبیعی را بررسی کرده و با دانش های علمی ام مقایسه نمودم،‌ متوجه شدم این آیات کاملاً به دانش های امروزین مطابقت دارد و در نتیجه مسلمان شدم و یقین نمودم که محمد صلی الله علیه و سلم پیش از هزار سال قبل دین حق و نابی را آورده است،‌ بدون این که معلم و آموزگاری از بشر داشته باشد، اگر هر صاحب هنری از هنر ها و علمی از علوم، بین تمام آیات قرآنی مرتبط به موضوع تخصصی اش مقایسه کند، بدون شک مانند من مسلمان خواهد شد، به شرط این که انسان هوشیار بوده و اغراض بیهوده و باطل نداشته باشد([۹]).

آشکارسازی تفاوت بین قرآنکریم و دیگر کتاب های آسمانی

مقایسه بین قرآن کریم و کتاب های دیگر آسمانی از دید تثبیت حقایق ثابت علمی، صداقت قرآنکریم، تواتر و حفظ آن از تحریف را واضح ساخته و تحریف و تغییر زیاد کتاب های دیگر آسمانی را نیز آشکار می سازد.

درین میدان تلاش های دکتور فرانسوی موریس بوکای متبارز است، ایشان قبل از مسلمان شدن شان تحقیق علمی و مؤثقی انجام داده و حقایق علمی را در قرآن و تورات و انجیل بررسی نموده و نتیجه گیری نموده اند که قرآنکریم یگانه کتاب آسمانی است که دچار تحریف و تبدیل نگردیده و اشارات علمی قرآنکریم کاملاً با حقایق علمی که امروز کشف گردیده است تطابق دارد که در حقانیت اسلام هیچ شکی باقی نمی ماند.

دکتور بوکای در نتیجه این تحلیل ژرف به اسلام گروید تا به دینی گردن نهد که الله متعال آن را می پذیرد و اصول و ثوابت آن را تا روز قیامت از تحریف، تبدیل و تشویه حفظ نموده است.

دکتور بوکای می گوید: بدون کدام اندیشه سابقه و با موضوعیت کامل به سوی قرآنکریم رو آورده و مدار توافق نص قرآنی و دستاوردهای علمی را دریافته و به این نتیجه رسیدم که هیچ مسئله و بحث قرآنی را نمی توان از لحاظ بررسی علمی مورد انتقاد قرار داد.

بر عکس این هماهنگی بین اشارات قرآنی و حقایق علمی که بوکای دریافته، به بررسی تناقض ها بین حقایق علمی و داشته های تورات و انجیل ها نیز پرداخته و می گوید: تورات و انجیل ها را مورد بحث موضوعی قرار داده و تناقض های فراوان بین دستاوردهای علمی و داشته های آن ها وجود دارد، در صفحات اول انجیل ها، انسان غرق در حیرت گردیده و به مشکل جدی روبرو می گردد؛ چون نص متی درین زمینه با نص لوقا تناقض صریح دارد و نص لوقا با حقایق علمی جدید متناقض می باشد([۱۰]).

. لذا دانسته می شود که انجیل ها نه تنها با علم جدید تناقض دارند که بین خود انجیل ها نیز تناقض های صریح و واضحی وجود دارد.

این ها مهمترین موضوعاتی اند که در مورد آن ها می توان از اعجاز علمی قرآن و حدیث بهره گرفت، این اعجاز علمی قرآنکریم و حدیث نبوی گواه است بر این که اسلام از جانب الله متعال وحی گردیده و حفظ آن را اوتعالی تضمین نموده و آخرین دستور الهی برای بشریت می باشد که دست تحریف و دگرگونی به آن راهی ندارد.

 

منابع:

([۱])  د. زغلول النجار، “من أسرار القرآن” ، مقال بالأهرام، ۱۴/ ۵/ ۲۰۰۱م، ص: ۱۲.

([۲])  د. بوکای، “التوراه والإنجیل والقرآن والعلم”، ص: ۱۱۴٫ دار الکندی، بیروت، ط۱, ۱۹۷۸م,

([۳])  محمد کامل عبد الصمد، “الجانب الخفی وراء إسلام هؤلاء”، ۲/ ۱۲۷، الدار المصریه اللبنانیه، ط۱، ۱۹۹۵م.

([۴]) د. یوسف القرضاوی “ربط الحقائق العلمیه بالقرآن”، مقال بجریده “عقیدتی”، عدد ۴۴۱، ص: ۱۱، ۸/ ۵/ ۲۰۰۱م.

([۵])  منبع سابق.

([۶])  د. النجار، من أسرار القرآن, الأهرام، ۱۴/ ۵/ ۲۰۰۱م، ص: ۱۲.

([۷])  د. بوکای، منبع  سابق، ص: ۱۴.

 ([۸])   الجانب الخفی وراء إسلام هؤلاء ، ۱/ ۱۱۷.

([۹])   د. عبد الحلیم محمود، “أوروبا والإسلام”، ص: ۸۷، ۸۸، دار المعارف, ط۲, ۱۹۸۲م.

([۱۰])   د. بوکای، منبع سابق، ص: ۱۳.

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

فشار خون چیست؟

خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن ...

با صادقان!

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ [٩:١١٩] ای مومنان! از (مخالفت فرمان) ...

چرا خداوند(ج) رجل گفت وبشر نگفت؟!

ترجمه: عبدالجبار مطمئن در یکی از صنفهای پوهنتون که تعدادی زیادی محصلین شرکت کرده بودند، ...

تأملی بر دنیای اذکار و دعاهای پیامبر اکرم

مولوی ضیاءاحمد فاضلی مسؤول مدرسه احیاءالعلوم شکی نیست که ذکر و یاد الهی ایمان را ...

شادی و سرور از دیدگاه قرآن

دکتر محمود ویسی چکیده یکی از تمایلات و استعدادهای درونی انسان میل و نیاز به ...

رفتار اقتصادی افغانها در دام فرهنگ تکلف گرایی

نویسنده: عثمان عادل فرهنگ از برجسته ترین عواملی است که در درازنای تاریخ بشر به ...

قیامت کی است؟ متی الساعه؟

دکتور شمس الحق سلیم چندی قبل خبری در سرتاسر دنیا پخش شد و خیلی ها ...

عفت کلام

نوشته: عزیزاحمد سلجوقی زبان که در تمام ادوار تاریخ وسیله افهام و تفهیم بوده و ...

هنر بدست آوردن دیگران ( فن احتواء الاخرین)

بقلم: عبد الصمد الفقی مترجم: عبدالملک فاضلی توانایی جذب دیگران موضوعی ایست که شخصیت داعی ...

خود را محاسبه کنید

ترتیب کننده: غلام حضرت (حمیدی) محاسبه چیست : اینکه ارزیابی کند انسان مسلمان اعمال روز ...

تصوف در پرتو قرآن وسنت نبوی  قسمت دوم

وقتی ما از مسیر انبیاء، اصحاب کرام مجتهدین دین و دوستان خدا دور شویم و ...

تصوف در پرتو قرآن وسنت نبوی

نوشته شیخ الطریقه، الحاج سید عبدالرحیم عاصمی خلیفه صاحب نوین همیشه زیر این آسمان آبی ...

چگونگی تقویت ایمان در دلها

نوشته:‌ حسین حسین شحاته ترجمه:‌ عبدالخالق احسان قلب جایگاه ایمان: خداوند عزوجل به فضل و ...

امت اسلامی وفریضه ی دعوت الی الله

نصیر احمد کریمی یکی از مسوولیت های مهم و وجایبی را که الله متعال بدوش ...

جوان و جوانی

عبدالقادر مومن جوان به کسی گفته می شود که پیوسته بالنده و با نشاط است ...

توقیربدعت تحقیر سنت است

قال الله تعالی : (( ما آتا کم الرسول فخذ وه ، و مانها کم ...

عبادت و تولیدات

نوشته:‌ دکتور یوسف قرضاوی ترجمه:‌عبدالخالق احسان هر باور دینی، بر پیروان خود انواعی از عبادات ...

هفت گروه در سایه عرش خدا

(مروری کوتاه به حدیثی از پیامبر  ) ((سبعه یظلهم الله فی ظله یوم لا ...

مدیریت اختلاف

اختلاف و تفاوت، در شکل، رنگ، زبان ، اندیشه، دانش، استعداد، عقیده ودین، در حیات ...

ای جوان !توکی هستی ؟وازکدام گروه هستی؟

برادر جوان! آیا خودت رامی شناسی ؟آیاتاریخ وجوت را می دانی؟بزرگی وعزت خویش را در ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3