خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / ششمین روز هفته فهم قرآن کریم- غرب هرات

ششمین روز هفته فهم قرآن کریم- غرب هرات

پنجشنبه ۷ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی

برنامۀ امروز هفتۀ فهم، با تلاوت قاری خلیل احمد هروی و ارایه سخن نخستین پیرامون “ترحم بر مخلوقات” توسط مولوی نظام الدین عرفانی خطیب مسجد جامع رباط کابلی ها و استاد مدرسه شاه ولی الله دهلوی، آغاز یافت.
استاد عرفانی در ابتدا به بیان چیستی ترحم اشاره نموده و به نمونه هایی از ترحم در اسلام پرداختند و بیان داشتند جایگاه ترحم را در اسلام همین بس که الله متعال کتاب جاودان خویش قرآن را با بیان دو صفت و ویژگی خویش که بیانگر رحمت و مهربانی است، آغاز می نماید؛ لذا بر ماست که همواره با نگاه به دساتیر فراوان اسلامی درین زمینه، نسبت به تمامی مخلوقات الله متعال، رحمدل و مهربان باشیم.
سپس درس محوری هفتۀ فهم قرآن در رابطه به “حلال و حرام در اسلام” توسط مولانا سیدعبیدالله، به اشتراک کنندگان تقدیم شد.
مولانا سید عبیدالله در ابتدا از حضور پرشور برادران و خواهران ابراز خرسندی نموده و برای کسانی که به علت هایی همچون مریضی، مصروفیت، مشغولیت های کاری و… نتوانستند به هفته فهم؛ این مدرسۀ قرآنی، حضور به هم برسانند، دعای توفیق نموده و از الله متعال برای شان خواستار خیر و خوبی شدند.
استاد موضوع حلال و حرام را موضوعی دامنه دار دانستند که در چنین برنامه ها، فقط می توانیم به پاره هایی کوتاه از آن اشاره نماییم؛ گر چه بالمجموع هفتۀ فهم برای فهم و درک تمامی آموزه های قرآنی نیست؛ بلکه گزینش پاره ای از موضوعات است که به شکل گذرا به آن اشاره می شود تا باشد هر برادر وخواهر مؤمن و متدین ما، برای خویش برنامه ای دقیق و کامل تدارک دیده و به فراگیری تفسیر قرآن، بپردازد.
به اساس آیۀ ۱۱۶ سوره نحل، تعیین حلال و حرام، به شارع تعلق دارد و کسی حق دست و زبان درازی در ساحۀ آن را ندارد: «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ لاَ یُفْلِحُونَ/ (خداوند حلال و حرام را برایتان مشخّص کرده است) و به خاطر چیزی که تنها (از مغز شما تراوش کرده و) بر زبانتان می رود، به دروغ مگوئید: این حلال است و آن حرام، و در نتیجه بر خدا دروغ بندید. کسانی که بر خدا دروغ می بندند، رستگار نمی گردند.» لذا کسی نمی تواند به اساس خواست و ارادۀ شخصی خود، امری را حلال و حرام کند؛ الله متعال در آیۀ ۱۵۷ سورۀ اعراف ضمن بیان اوصاف پیامبر منحیث پیامبر و پیام رسان الهی، او را به حیث شارع معرفی نموده و بیان می دارد: «وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ/ و پاکیزه ها را برایشان حلال می نماید و ناپاک ها را بر آنان حرام می سازد» و در کنار آن انسان ها را از زیر بارهای سنگین نجات داده و دست و پای بستۀ شان را باز و به ایشان آزادی می بخشد. و به تعبیر قرآنی: «و فرو می اندازد بند و زنجیر (احکام طاقت فرسای همچون قطع مکان نجاست به منظور طهارت، و خودکشی به عنوان توبه) را از (دست و پا و گردن) ایشان به در می آورد (و از غُل استعمار و استثمارشان می رهاند).» به راستی تمامی رسم و رواج های نادرستی که بر خلاف امر اسلامی، در جامعه توسط عده ای از افراد، بنیان نهاده شده اند، قید و بندهایی است که می بایست دست و پای خویش را از آن ها باز نموده و خود و جامعۀ خویش را از چنین اسارت هایی، برهانیم.
هر چیزی که پیامبر حرام قرار داده است، آن پلید و نجس است و باید از آن دوری نمود؛ هر چند به نزد ما آن پدیده، زیبا و گوارا به نظر برسد و بر عکس آن هر چیزی که پیامبر حلال قرار داده است آن زیبا و گوارا است؛ هر چند برای ما ناگوار و نازیبا به نظر برسد.
ارتکاب حرام آنقدر زشت و ناپسند است که دعای شخص مرتکب حرام بر رویش زده شده و خواسته اش نزد الله متعال پذیرفته نمی شود، به اساس حدیث پیامبر که فرمود: «[شخص] سفر خود را طولانى مى کند و ژولیده موى و گرد آلود، دو دستش را به سوى آسمان بلند کرده، مى گوید: اى پروردگار من! در حالى که غذایش حرام، و آبش حرام، و پوشاکش حرام، و پرورش یافته به حرام است، با این حال، چگونه خداوند او را اجابت کند و دعایش را بپذیرد؟» [مسلم] سه امر برای امت پیامبر بخشیده شده است؛ چنانچه پیامبر می فرماید: «گناه خطا و فراموشی و آنچه که انسان به زور وادار به آن شود، از امتم برداشته شده است» [مشکاه۶۲۸۴] پس به اساس این حدیث، انسان مسلمان درین صورت ها، مورد عقوبت الهی قرار نمی گیرد.

عزام, [۲۸٫۰۶٫۱۸ ۱۳:۵۸] در حرام، هیچ خیری نسیت؛ در معاملۀ سود، گر چه به ظاهر سود و بهرۀ فراوانی وجود دارد؛ اما الله متعال آن را بی بهره معرفی می نماید و در قرآن، می فرماید: «یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ/ خداوند (برکت) ربا را (و اموالی را که ربا با آن بیامیزد) نابود می کند و (ثواب) صدقات را (و اموالی را که از آن بذل و بخشش شود) فزونی می بخشد، و خداوند هیچ انسان ناسپاس گنهکاری را دوست نمی دارد.»
حلال؛ حلال است و به گفته و دستور کسی حرام نمی شود و حرام؛ حرام است و به دستور و فیصله و قضاوت کسی حلال نمی شود و پیامد زشتی دارد و در آخرت باعث خذلان و عذاب شخص می شود.
انسان در قبال همۀ عملکردهای حلال و حرامش، نزد الله متعال پاسخگو است و باید نزد اوتعالی جواب باز پس دهد!
برنامۀ ششمین روز، با دعای مولوی عبدالقدوس امینی خطیب مسجدجامع رباط سنگی و استاد مدرسه جامع، پایان یافت.
گزارش: عزام تیموری

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

هنر بدست آوردن دیگران ( فن احتواء الاخرین)

بقلم: عبد الصمد الفقی مترجم: عبدالملک فاضلی توانایی جذب دیگران موضوعی ایست که شخصیت داعی ...

خود را محاسبه کنید

ترتیب کننده: غلام حضرت (حمیدی) محاسبه چیست : اینکه ارزیابی کند انسان مسلمان اعمال روز ...

تصوف در پرتو قرآن وسنت نبوی  قسمت دوم

وقتی ما از مسیر انبیاء، اصحاب کرام مجتهدین دین و دوستان خدا دور شویم و ...

تصوف در پرتو قرآن وسنت نبوی

نوشته شیخ الطریقه، الحاج سید عبدالرحیم عاصمی خلیفه صاحب نوین همیشه زیر این آسمان آبی ...

چگونگی تقویت ایمان در دلها

نوشته:‌ حسین حسین شحاته ترجمه:‌ عبدالخالق احسان قلب جایگاه ایمان: خداوند عزوجل به فضل و ...

امت اسلامی وفریضه ی دعوت الی الله

نصیر احمد کریمی یکی از مسوولیت های مهم و وجایبی را که الله متعال بدوش ...

جوان و جوانی

عبدالقادر مومن جوان به کسی گفته می شود که پیوسته بالنده و با نشاط است ...

توقیربدعت تحقیر سنت است

قال الله تعالی : (( ما آتا کم الرسول فخذ وه ، و مانها کم ...

عبادت و تولیدات

نوشته:‌ دکتور یوسف قرضاوی ترجمه:‌عبدالخالق احسان هر باور دینی، بر پیروان خود انواعی از عبادات ...

هفت گروه در سایه عرش خدا

(مروری کوتاه به حدیثی از پیامبر  ) ((سبعه یظلهم الله فی ظله یوم لا ...

مدیریت اختلاف

اختلاف و تفاوت، در شکل، رنگ، زبان ، اندیشه، دانش، استعداد، عقیده ودین، در حیات ...

ای جوان !توکی هستی ؟وازکدام گروه هستی؟

برادر جوان! آیا خودت رامی شناسی ؟آیاتاریخ وجوت را می دانی؟بزرگی وعزت خویش را در ...

توکل به خدا، ابزاری برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی است

توکل به خدا، ابزاری برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی است آموزه‌های دینی مانند ...

چرا دور می رویم؟

عبدالباری قانت قدم برداشتن در مسیر دعوت الی الله سعادتی است گرانبها و توفیقی است ...

نیاز اسلام به مردان زنده و احیا گر!

غلام حضرت « حمیدی » مبرهن است که هیچ دین و آیینی نمی تواند زنده ...

نکوهش تکبر

استاد میر ضیاء الحق « فریاد » استاد لیسه سلطان صلاح الدین سلجوقی و لیسه ...

موسیقی در میزان عقل و شرع

یکی از مسائلی که در فرهنگ اسلامی ما روی آن اتفاق نظر وجود ندارد،موسیقی است، ...

حضرت محمد صلی الله علیه وسلم اولین مؤسس دولت اسلامی

پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وسلم از اولین روزهای که پیام خوشبختی و سعادت ...

مردی با اندشه های سبز همیشه بهار

بهار فصلی به دلها نزدیک است. همه کس بهار را دوست دارد. با شنیدن واژه¬ی ...

این قافله در حرکت است

نوشته:‌ نور احمد صمدی شاید زیاد شنیده باشیم که «الله متعال انسان های نیک را ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3