خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / وصف بهشت با استناد به آیات قرآن کریم!

وصف بهشت با استناد به آیات قرآن کریم!

برادر عزیزم: به سوی مغفرت پروردگارتان و بهشتی که عرض آن به اندازه آسمان و زمین است، بشتابید. بهشتی که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده است. الله تعالی می فرماید:*مَثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ أُکُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا تِلْکَ عُقْبَى الَّذِینَ اتَّقَوْا وَعُقْبَى الْکَافِرِینَ النَّارُ* [۱] «بهشتی که به متقین وعده داده شده از زیر آن نهرها روان است میوه و سایه های آن دائمی است آن عاقبت کسانی است که تقوای پروردگار را رعایت کردند و سرانجام کافران آتش است.» خداوند در وصف بهشت می فرماید که ما آن را برای اهل آن قرار دادیم.و می فرماید:*مَثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَیْرِ آَسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّهٍ لِلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِیهَا مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَهٌ مِنْ رَبِّهِمْ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ* [۲] «بهشتی که به متقین وعده داده شده در آن نهرهایی است که آب آن تغییرناپذیر است و نهرهایی از شیری که طعم آن دگرگون نمی شود و نهرهایی از شراب که برای نوشندگان لذت بخش است و نهرهایی از عسل ناب وجود دارد و از هر میوه که بخواهند برایشان فراهم است و مغفرت پروردگار شامل حال آنهاست. آیا این مانند کسی است که در آتش جاویدان می باشد و از آبی جوشان خورانده می شوند که روده هایشان در نتیجه آن از هم می پاشد؟» و می فرماید:*وَبَشِّرِ الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ کُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَهٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَهٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ* [۳] «و به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند بشارت بده به باغهایی که از زیر آن نهرها جاریست تمام میوه های آن روزی ایشان می شود، می گویند: این همان چیزی است که پیش از این روزی ما بوده است. و مانند آن برایشان آورده می شود؛ و برایشان در آنجا همسرانی پاکیزه خواهد بود و در آن جاویدانند.»و می فرماید:*وَدَانِیَهً عَلَیْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِیلًا (۱۴) وَیُطَافُ عَلَیْهِمْ بِآَنِیَهٍ مِنْ فِضَّهٍ وَأَکْوَابٍ کَانَتْ قَوَارِیرَا (۱۵) قَوَارِیرَ مِنْ فِضَّهٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِیرًا (۱۶) وَیُسْقَوْنَ فِیهَا کَأْسًا کَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِیلًا (۱۷) عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلًا (۱۸) وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا (۱۹) وَإِذَا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعِیمًا وَمُلْکًا کَبِیرًا* [۴] «سایه ها بر ایشان نزدیک است و میوه ها در اختیارشان می باشد و ظروفی از نقره و جامهای بلورین پیرامون آنها گردانده می شود. و جامهایی از نقره که به اندازه مقدر شده است. و در آن از شرابی که با زنجبیل مخلوط شده است می نوشند. چشمه ای در آن است که سلسبیل نامیده می شود. و بر گرد آنان پسران جاودانی می گردند. چون آنها را ببینند گمان می کنند که مرواریدهایی پراکنده اند. و آنها را در حالی می بینی که دارای نعمت و سرزمین بزرگی هستند.» و می فرماید:*فِی جَنَّهٍ عَالِیَهٍ (۱۰) لَا تَسْمَعُ فِیهَا لَاغِیَهً (۱۱) فِیهَا عَیْنٌ جَارِیَهٌ (۱۲) فِیهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَهٌ (۱۳) وَأَکْوَابٌ مَوْضُوعَهٌ (۱۴) وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَهٌ (۱۵) وَزَرَابِیُّ مَبْثُوثَهٌ* [۵] «در بهشتی هستند که در درجه اعلا قرار دارد. در آن سخنان بیهوده نمی شنوند. و در آن چشمه ای روان است. در آن تختهای بلندی وجود دارد. جامهایی نهاده شده و پشتیهایی چیده شده و فرشهایی گسترده شده است.» و می فرماید:*یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ* [۶] «در آنجا با دستبندهایی از طلا و مروارید آراسته می شوند و لباسهایشان از حریر است.»و می فرماید:*عَالِیَهُمْ ثِیَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّهٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا* [۷] «جامه های ابریشمی سبز و دیباهایی ستبر بر ایشان است و دستبندهایی از نقره است و پروردگارشان شرابی پاک به آنان می نوشاند.» و می فرماید:*مُتَّکِئِینَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِیٍّ حِسَانٍ* [۸] «بر بالشهای سبز و فرشهای نیکو تکیه زده اند.» و می فرماید:*مُتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرَائِکِ لَا یَرَوْنَ فِیهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِیرًا* [۹] «در آن بر تختهایی تکیه زده اند که نه گرمایی به آنها می رسد و نه سرمایی.» و می فرماید:*إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی

مَقَامٍ أَمِینٍ (۵۱) فِی جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ (۵۲) یَلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِینَ (۵۳) کَذَلِکَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِینٍ (۵۴) یَدْعُونَ فِیهَا بِکُلِّ فَاکِهَهٍ آَمِنِینَ* [۱۰] «متقین در مقام امینی هستند. در باغها و چشمه سارها. لباسهایی از حریر و دیبای ستبر می پوشند و در مقابل هم نشسته اند و همچنین آنها را با حوریانی درشت چشم همسر می گردانیم. در آنجا هر میوه ای که بخواهند به راحتی در اختیارشان قرار داده می شود.» و می فرماید:*ادْخُلُوا الْجَنَّهَ أَنْتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ (۷۰) یُطَافُ عَلَیْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَکْوَابٍ وَفِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَأَنْتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (۷۱) وَتِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتِی أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۷۲) لَکُمْ فِیهَا فَاکِهَهٌ کَثِیرَهٌ مِنْهَا تَأْکُلُونَ (۷۳) إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ* [۱۱] «شما و همسرانتان شادمانه داخل بهشت شوید.

سینه هایی از طلا و جامهایی در برابر آنان می گردانند و در آنجا آنچه دل آرزو کند و چشم از آن لذت ببرد وجود دارد و شما در آن جاویدانید. و آن بهشتی است که برای آنچه انجام دادید به ارث برده اید. برای شما در آنجا میوه های فراوانی خواهد بود که از آن می خورید. مجرمان در عذاب جهنم جاویدانند.» و می فرماید:*فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ (۵۶) فَبِأَیِّ آَلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ (۵۷) کَأَنَّهُنَّ الْیَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ* [۱۲] «در آن زنانی که نگاههایشان را فروهشته اند وجود دارد که دست هیچ جن و انسی قبل از ایشان به آنها نرسیده است. پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید. گویی که ایشان یاقوت و مرجانند.» و می فرماید:*فِیهِنَّ خَیْرَاتٌ حِسَانٌ (۷۰) فَبِأَیِّ آَلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ (۷۱) حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِی الْخِیَامِ* [۱۳] «در آن نیک خو و نیک رویند. پس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می کنید. حورانی سفید بدن در خرگاه ها مخصوص شوهران خودند.» و می فرماید:*فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ* [۱۴] «هیچ نفسی نمی داند چه چیز برای ایشان از آنچه که روشنی چشم است به خاطر آنچه انجام داده اند پنهان شده است.» و می فرماید:*لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِیَادَهٌ وَلَا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّهٌ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ* [۱۵] «برای کسانی که نیکویی کردند نیکی و زیادتر بر آن است. کدورت و تیرگی روی آنها را فرا نمی گیرد. آنان یاران بهشتند و در آن جاویدانند.» پس آن نیکی همان بهشت است زیرا مکانی بهتر از آن وجود ندارد و زیادتر بر آن نگاه کردن به وجه پروردگار بخشنده می باشد که به منت و کرم خود می بخشد.

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

دروغ آفت ایمانی

ایمان به مثابه درختی است که باید متوجه اش بود، تا از گزند آفاتی که ...

مقام معنوی انسان!

انسان، به دنیا می آید و سرمایه های مانند دست و پا و چشم و ...

آژیر خطر

نوشته: عبدالباری قانت در شماره¬ی ۱۰۰ معرفت پیش در آمدی در باره¬ی هویت اسلامی و ...

اسلام، فطرت سلیم بشریت

نویسنده: ام راشد اگر نگاهی به اوضاع و احوال جهان امروز بیاندازید، تمام قوای جهانی ...

جایگاه ذکاوت و تیز هوشی در دعوت

استاد نعمت الله سبحانی ذکاوت و تیز هوشی یکی از ویژه¬گی های فطری و مهم ...

تحلیل محتوایی بیداری اسلامی و مسئولیت ما !

خلیل احمد جامی فراخوان شکوهمندی را که به دستور الله جل جلاله، همه انبیاء علیهم ...

چطور با قرآن زندگی کنیم ؟

نویسنده داکتر محمود عبدالرحمن: تعامل گذشتگان صالح ما با قرآن به چه شکل بود؟ وآیا ...

صبح غزه نزدیک است

نوشته: احمد فرید فرزاد هروی حملات اسراییل به غزه که اکنون از مرز یکماهگی اش ...

نقش مسجد و جماعت در زندگی برادر مسلمان

نوشته: د.عبدالرحمن البر ترجمه: عبدالخالق احسان جماعت در مساجد، نماد هدایت و اصلاح الله متعال ...

یهود در آینه قرآن

ضیاء احمد فاضلی س۵۰: قرآن مجید یهودیان را چگونه مردمی معرفی می کند؟ ج۵۰: قرآن ...

جوانان امروزما

نگارنده: دکتر علی بادحدح برگردان‌: نعمت الله سبحانی این عنوان را بیشتر از ده سال ...

بغض و کینه یا محبت و عطوفت

نویسنده: احمد فرید فرزاد هروی مسئول نشرات تلویزیون اصلاح تنفر پدیده ی زشت و کریهی ...

حکم مزاح و خوش طبعی از نظر اسلام

تهیه کننده : مولوی عبدالله « نوری» بی هر گمان که انسان دارای مظاهر، خصوصیات ...

وقتت به کجا سپری می شود و چه کسی در آن تصرف می کند؟

نوشته: د. طارق السویدان ترجمه: عبدالرحمن عزّام واژۀ تنظیم وقت معنی درستی را افاده نمی ...

افزایش چربی خون و اثرات آن بر بدن انسان

افزایش چربی خون همراه با بیماری های مانند کم کاری تیروئید، بعضی از بیماری های ...

اسلام هراسی و زیربنای فکری آن چیست؟

نویسنده : دکتر امیر محبیان یکی از کارکردهای سیاسی رسانه ها در چند دهه اخیر ...

خدائی‏ که واژگون شد!

خدایی‏که واژگون شد! نوشته: احسان الفقیه برگردان: عبدالرحمن عزام هنگامی‏که این تصویر را در کشوری ...

بغض و کینه یا محبت و عطوفت

نویسنده: احمد فرید فرزاد هروی تنفر پدیده ی زشت و کریهی است که در آموزه ...

نشانه های دوستی با پروردگار مهربان

« یحبهم ویحبونه » نوشته: استاد مصطفی مشهور ترجمه:‌ عبدالخالق احسان بهترین رابطه دوستانه که ...

مسئولیت ما در برابر مفاسد!

خلیل احمد جامی فساد گسترده، چون موریانه کیان شرف و حیثیت ما را میخورد، وقتی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3