جذر ایمان!

عبدالباری قانت
قبل از ورود به اصل بحث خوب است که در مورد واژگان استفاده شده در عنوان روشنی مختصری انداخته شود، واژه¬ی «جذر» و «ایمان» جَذَرَ جَذْراً یعنی آن چیز را قطع کرد، بُرید، از ریشه برکند، جذر دریا که بر ضد (المدّ) است. در ریاضی به معناى عددى است که از حاصل ضرب در خود به دست مى آید مثلا یک¬صد مجذور ده مى باشد و به معنای بُن، ریشه، اصل. «ایمان» از ریشه¬ی «أمن» به معنای تصدیق، این واژه ضدّ (الکُفْر) است، گرایش و عقیده¬ى راسخ به آنچه که الله متعال وحى فرموده است. و به معنای آرامش و اطمنیان. (فرهنگ ابجدی و فرهنگ معین).
تعبیر «جذر ایمان» از نوشته های تئوریسن فقه دعوت اسلامی درعصر حاضر «استاد محمد احمد الراشد» گرفته شده استاد در یکی از رساله های «رسائل العین» «فارِسٌ لا یترجَّل» «سوار کاری که پیاده نمی شود» این تعبیر را به کار می برد «الإخلاص جذر الایمان». استاد «احمد الراشد» (حفظه الله) نکته¬ی را در آغاز بیان می کند که نهایت امید آفرین است محتوای سخنش این است: سیدنا محمد رسول الله  در غزوه بدر به پیروزی رسیدند بعد از رسول الله سیدنا ابوبکر صدیق در جنگ یمامه بیرق را به دست گرفتند سپس دیگرانی این درفش را تسلیم شدند زمانی صلاح الدین ایوبی رحمه الله این بیرق را بلند نگه داشت و در جنگ «حطِّین» بر صلیبی ها پیروز شد، بعد ها محمد فاتح این بیرق را به اهتزاز در آورد و دروازه های «قسطنطنیه» را بر روی امت اسلامی گشود و این بیرق حق و مبارک همیشه از دست بزرگواری به دست بزرگوار دیگری می چرخد … تا این بیرق افتخار و عزت را امام شهید حسن البنا (علیه رحمه الله) بلند می کند و در زیر این بیرق شربت شهادت را نوش جان می نماید (نوشش باد!) و جهان بی صبرانه منتظر جانشینان دیگری است…
استاد «احمد الراشد» با ندای بسیار مهرآفرینی خطاب به من و توی مسلمان می گوید و با بهتر است بگویم فریاد می زند:
ای برادرم بیا!؛
بیا سوار شو اما!
اما! فراموشت نشود!
چه استاد!
چه چیزی فراموشم نشود؟
توشه! چه توشه¬ای؟ جواب استاد: جذر ایمان! استاد جذر ایمان چیست؟ از کجا می شود تهیه اش کرد؟
برادر بیا سوار شو اما با توشه¬ی اخلاص که بهترین توشه است آیا راهی جز این هست؟ سوارکاری که لگام اسپش را گرفته و قدمهایش گرد آلود و برایش مهم نیست که در دنبال لشکر باشد و یا در مقدمه لشکر ؟… برایش اجازه داده می شود یا نمی شود بجز اخلاص دیگر چه چیزی این توانایی را به او می بخشد؟ از طریق اخلاص است که بنا تکمیل می شود از دریچه¬ی اخلاص است که می توان به سراغ صبر و شکبیایی رفت… بلی اخلاص جذر ایمان است.
و استاد ادامه می دهد: برادرانم!
می دانید که چرا اصحاب بدر بهترین مسلمانان به شمار می روند؟
بلی (شما که می دانید)؛
چون آنان در میدان جنگ فقط و فقط به خاطر ایمان داری به الله متعال وارد شدند ایمانی مخلصانه و سرچشمه گرفته از تصدیق به رسول الله ، تصدیقی شفّاف، پاکیزه، سخت باورمند بودند که نصرت فقط از جانب الله متعال است، پیش از این واقعه آنان وارد کدام میدان جنگی از این دست نشده بودند نصرت و پیروزی را تجربه نکرده بودند… راستی شما ها ای اهل ایمان! چندین بار نصرت را تجربه کرده اید امروز هم پیروزی تان به تاخیر نمی افتد.؟ (رسائل العین، محمد احمد الراشد و د.عادل الشویخ:صص۴۸۸-۴۹۰).
بلی! من مسلمان امروزی به این «جذر» سخت نیازمندم این «ریشه» را باید آب یاری نمود، این توشه را باید نگهبانی داد، این «اصل» را باید استوار و ستبر ساخت، به این «تهداب» باید خوب رسیده¬گی نمود. والله ولی التوفیق.

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

دروغ آفت ایمانی

ایمان به مثابه درختی است که باید متوجه اش بود، تا از گزند آفاتی که ...

مقام معنوی انسان!

انسان، به دنیا می آید و سرمایه های مانند دست و پا و چشم و ...

آژیر خطر

نوشته: عبدالباری قانت در شماره¬ی ۱۰۰ معرفت پیش در آمدی در باره¬ی هویت اسلامی و ...

اسلام، فطرت سلیم بشریت

نویسنده: ام راشد اگر نگاهی به اوضاع و احوال جهان امروز بیاندازید، تمام قوای جهانی ...

جایگاه ذکاوت و تیز هوشی در دعوت

استاد نعمت الله سبحانی ذکاوت و تیز هوشی یکی از ویژه¬گی های فطری و مهم ...

تحلیل محتوایی بیداری اسلامی و مسئولیت ما !

خلیل احمد جامی فراخوان شکوهمندی را که به دستور الله جل جلاله، همه انبیاء علیهم ...

چطور با قرآن زندگی کنیم ؟

نویسنده داکتر محمود عبدالرحمن: تعامل گذشتگان صالح ما با قرآن به چه شکل بود؟ وآیا ...

صبح غزه نزدیک است

نوشته: احمد فرید فرزاد هروی حملات اسراییل به غزه که اکنون از مرز یکماهگی اش ...

نقش مسجد و جماعت در زندگی برادر مسلمان

نوشته: د.عبدالرحمن البر ترجمه: عبدالخالق احسان جماعت در مساجد، نماد هدایت و اصلاح الله متعال ...

یهود در آینه قرآن

ضیاء احمد فاضلی س۵۰: قرآن مجید یهودیان را چگونه مردمی معرفی می کند؟ ج۵۰: قرآن ...

جوانان امروزما

نگارنده: دکتر علی بادحدح برگردان‌: نعمت الله سبحانی این عنوان را بیشتر از ده سال ...

بغض و کینه یا محبت و عطوفت

نویسنده: احمد فرید فرزاد هروی مسئول نشرات تلویزیون اصلاح تنفر پدیده ی زشت و کریهی ...

حکم مزاح و خوش طبعی از نظر اسلام

تهیه کننده : مولوی عبدالله « نوری» بی هر گمان که انسان دارای مظاهر، خصوصیات ...

وقتت به کجا سپری می شود و چه کسی در آن تصرف می کند؟

نوشته: د. طارق السویدان ترجمه: عبدالرحمن عزّام واژۀ تنظیم وقت معنی درستی را افاده نمی ...

افزایش چربی خون و اثرات آن بر بدن انسان

افزایش چربی خون همراه با بیماری های مانند کم کاری تیروئید، بعضی از بیماری های ...

اسلام هراسی و زیربنای فکری آن چیست؟

نویسنده : دکتر امیر محبیان یکی از کارکردهای سیاسی رسانه ها در چند دهه اخیر ...

خدائی‏ که واژگون شد!

خدایی‏که واژگون شد! نوشته: احسان الفقیه برگردان: عبدالرحمن عزام هنگامی‏که این تصویر را در کشوری ...

بغض و کینه یا محبت و عطوفت

نویسنده: احمد فرید فرزاد هروی تنفر پدیده ی زشت و کریهی است که در آموزه ...

نشانه های دوستی با پروردگار مهربان

« یحبهم ویحبونه » نوشته: استاد مصطفی مشهور ترجمه:‌ عبدالخالق احسان بهترین رابطه دوستانه که ...

مسئولیت ما در برابر مفاسد!

خلیل احمد جامی فساد گسترده، چون موریانه کیان شرف و حیثیت ما را میخورد، وقتی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3