خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / تبدیل فساد به صلاح یک وجیبه¬ی ایمانی

تبدیل فساد به صلاح یک وجیبه¬ی ایمانی

نویسنده: دکتور حسین شحاته استاد دانشگاه الازهر
ترجمه: عبدالباری قانت
الله متعال می فرید: “وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا” (کهف – ۲۸)
با کسانی باش که صبحگاهان و شامگاهان خدای خود را می پرستند و به فریاد می خوانند، (و تنها رضای) ذات او را می طلبند، و چشمانت از ایشان برای جستن زینت حیات دنیوی برنگردد، و از کسی فرمان مبر که دل او را از یاد خود غافل ساخته ایم، و او به دنبال آرزوی خود روان گشته است و کار و بارش (همه) افراط و تفریط بوده است.
در بخش دوم این آیه¬ی کریمه الله متعال مسلمانها را امر می کند که از غافلان یاد الله و آنانی که از خواهشات نفسانی شان تبعیت می کنند و در زندگی شان به اوامر او تعالی پایبند نیستند، اطاعت ننمایند، آنها همراهان فاسد به شمار می روند کسانی که در زمین دست به فساد می زنند و اصلاح نمی کنند، از این رو بر افراد صالح لازم است تا از تمام وسایل حکیمانه دعوت استفاده نموده دست شان را گرفته و به سمت راه مستقیم رهنمون شان سازند و یا از آنان دوری جویند با درنظرداشت این که این حالت ضعیف ترین مرحله¬ی ایمان است.
صفات این همراهان فاسد چیست؟ و آنان کی ها اند؟ و چه تعاملی با آنان باید صورت گیرد؟
دراین بحث تربیتی دعوی به بیان این نکات خواهیم پرداخت.
این همراهان فاسد چه کسانی اند که اصلاح و یا دوری از آنان لازم است؟
۱- غافلان از نماز و یاد الله:
آنانی که زندگی دنیا مشغول شان داشته و حساب روز آخرت را فراموش نموده اند و قلب ها شان به سبب اعمال شان زنگار گرفته است. دلیل این نکته سخن الله متعال است که می فرماید: “وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا” (کهف: ۲۸) و از کسی فرمان مبر که دل او را از یاد خود غافل ساخته ایم، و او به دنبال آرزوی خود روان گشته است و کار و بارش (همه) افراط و تفریط بوده است. و فرموده¬ی الله متعال:”یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآَخِرَهِ هُمْ غَافِلُونَ” (روم: ۷) تنها ظاهر و نمادی از زندگی دنیا را می دانند، و ایشان از آخرت کاملاً بی خبرند.
و رسول الله صلی الله علیه وسلم غافل را چنین توصیف می نمایند: “الکیس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت والغافل من أتبع نفسه هواها وتمنى على الله الأمانی”(صحیح مسلم) انسان زیرک کسی است که نفسش را مورد محاسبه قرار داده و برای بعد از مرگ عمل و تلاش می نماید و غافل کسی است از هوای نفسانی اش پیروی نموده و آرزوهای دور و درازی را بر الله تمنی می کند.
۲- آنانی که در زینت دنیا غرق شده اند:
در این راستا الله متعال از آنان برحذر می دارد؛ می فرماید: “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ” (منافقون: ۹) ای مؤمنان! اموالتان و اولادتان شما را از یاد الله غافل نکند. کسانی که چنین کنند ایشان زیانکارند.
رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند:
“یأتی على الناس زمان همتهم بطونهم، وشرفهم متاعهم وقبلتهم نساؤهم، ودینهم دراهمهم ودنانیرهم، أولئک شر الخلق لا خلاق لهم عند الله” ( روایت از دیلمی). بر مردم زمانی می آید که تمام همت شان شکم های شان است و شرف آنان کالای شان قبله¬ی آنان زنان شان، و دین شان همان درهم و دینار آنان است، آنان بد ترین خلق اند و در نزد الله متعال بهره¬ی ندارند.
۲- اسراف گران و تبذیرکننده گان:
چون آنان برادران شیطان و بازگشت شان دوزخ می باشد. مبنای این نکته، این فرموده¬ی الله متعال است: “وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ”(اعراف: ۳۱)، و بخورید و بنوشید ولی اسراف و زیاده روی مکنید که خداوند مسرفان و زیاده روی کنندگان را دوست نمی دارد. و فرموده¬ی الله متعال:”وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا”(إسراء: ۲۶-۲۷) بی گمان اسراف¬کاران دوستان شیاطین اند و شیطان بسیار ناسپاس (نعمتهای) پروردگار خود هست. و روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار سعد گذشتند در حالی که او وضوء می گرفت فرمودند:”این اسراف چیست ای سعد؟ او گفت: آیا در وضوء هم اسراف می شود؟ فرمودند بلی اگرچه بر جوی روان باشی؟” (روایت از مسند امام احمد)
۳- خوش گذران های که از امکانات زیاد بهره مند اند:
اینان بجای عبادت گذاری و صلاح مشغول لذت¬جویی و شهوات دنیا هستند. دلیل این نکته از قرآن¬کریم فرموده¬ی الله متعال است: “وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَهً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا” (إسراء: ۱۶) هرگاه بخواهیم شهر و دیاری را نابود گردانیم، افراد دارا و خوشگذران و شهوتران آنجا را سردار و چیره می گردانیم، و آنان در آن شهر و دیار به فسق و فجور می پردازند، پس فرمان (وقوع عذاب) بر آنجا واجب و قطعی می گردد و آن گاه آن مکان را سخت درهم می کوبیم (و ساکنانش را هلاک می گردانیم)
و رسول الله صلی الله علیه وسلم ما را از این فتنه گمراه کننده برحذر می دارند آنجا که برای معاذ بن جبل وقتی او را به یمن می فرستند؛ می فرمایند: “إیاک والتنعم فإن عباد الله لیسوا بالمنعمین” ( روایت از مسند امام أحمد)
از خوشگذرانی بر حذر باش زیرا بندگان الله خوشگذران نیستند.
و از حذیفه روایت است که گفت: “نهى رسول الله صلى الله علیه وسلم أن نشرب فی آنیه الذهب والفضه وأن نأکل فیها، وعن لبس الحریر والدیباج وأن نجلس علیه” ((صحیح بخاری)
رسول الله صلی الله علیه وسلم از این که در ظرف های طلایی و نقره¬ای آب بنوشیم و غذا بخوریم و از این که لباس ابریشیمن بپوشیم و بر آن بنشینیم ما را منع نمودند.
۴- سرکشان مستبد:
آنانی که برمردم ستم روا داشته و در زمین بدون این که حقی داشته باشند به بغاوت پرداخته و مانع راه الله شده و دنبال راه¬های کج رفته، و با الله به جنگ پرداخته و الله و رسولش را با استفاده از هر وسیله¬ای اذیت می نمایند، و آنانی که چهره¬ی اسلام را زشت جلوه داده و دشمنان آن را به دوستی می گیرند، اساس این نکته فرموده¬ی الله متعال است: “إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَیَبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ” (شورى: ۴۲)، بلکه سرزنش و عقاب متوجّه کسانی است که به مردم ستم می کنند و در زمین به ناحق سرکشی می آغازند. چنین کسانی دارای عذاب دردآور و دردناکی هستند.
و فرموده¬ی الله عز وجل: “وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا” (هود: ۱۱۳)، و به سوی ستمگران میل مکنید. و فرموده¬ی الله سبحانه وتعالى:” قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِکُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ” (اعراف: ۳۳)، و رسول الله صلی الله علیه وسلم در این مورد هشدار می دهند آنجا که می فرمایند: “مَن مشى مع ظالمٍ لیعینه وهو یعلم أنه ظالم فقد خرج من الإسلام” (مسند امام أحمد وطبرانی)، هر کس با ستمگری به قصد کمک همراهی کند در حالی که می داند او ستمگر است، بدون تردید از اسلام بیرون شده است. و رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: «إنَّ الله أوصى إلى أن تواضعوا، لا یبغى أحد على أحد ولا یفخر أحد على أحد” (صحیح مسلم). مسلما الله متعال دستور داده است که فروتنی نمایید تا این که کسی بر دیگری بغاوت نورزد و کسی بر دیگری فخر نفروشد. و از مثال های که برای این مجموعه می توان ذکر نمود موارد زیر است: آنانی که حاکم ستمگر را نصرت می دهند و در سلک دوستانش داخل شده و آنانی که برای ظالم متجاوز نمی گویند که تو ستمگر و مستبدی، و آنانی که در بازداشتن از راه الله مشارکت ورزیده و با تطبیق شریعت الهی به جنگ وستیز می پردازند.
۶- متکبران و خود پسندان
هدف از این گروه آنانی اند که بر مردم برتری جسته، خود خواهی، فخرفروشی و خودپسندی می نمایند، الله سبحانه و تعالی این گروه را مورد مذمت و نکوهش قرار داده و می فرماید: “وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ” (لقمان: ۱۸)، با تکبّر و بی اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو، چرا که الله هیچ متکبّر مغروری را دوست نمی دارد.
و الله عز وجل می فرماید: “إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا”(نساء: ۳۶) بیگمان الله متعال کسی را دوست نمی دارد که خودخواه و خودستا باشد.
و رسول صلى الله علیه وسلم می فرمایند: “من کان فی قلبه مثقال حبه من خردل من کبر کبه الله على وجهه فی النار”(مسند امام أحمد)، هرکسی که به اندازه¬ی ذره¬ی از کبر در قلبش باشد الله متعال او را بر رویش به آتش جهنم می اندازد. و رسول الله صلی الله علیه و سلم از کبر و خودستایی هشدار می دهند و می فرمایند: خود را از خودستایی دور بدار (سنن ابن ماجه)
و از مثال های این گروه می توان به آنانی اشاره کرد که خود را پاک معرفی نموده و بر مردم برتری جسته و در اه رفتن شان حالت متکبرانه داشته و دیگر آفریده های الله را تحقیر می کنند.
۷- افرادی که در فکر، اخلاق و سلوک شان سفاهت و کوتاهی است:
یعنی کسی که در تصرف امورش بر خلاف مقتضای شرع و عقل عمل می کند. اصل دوری از این دسته نیز آیه¬ی قرآن کریم است که الله متعال می فرماید: “أَنُؤْمِنُ کَمَا آَمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِنْ لَا یَعْلَمُونَ”(بقره: ۱۳)، آیا همانند بی خردان ایمان بیاوریم؟ هان! ایشان بی خردانند و لیکن نمی دانند. و فرموده¬ی الله عز وجل: “وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا” (نساء: ۵)، اموال کم خردان را که در اصل اموال شما است به خود آنان تحویل ندهید. چرا که الله متعال اموال را برایتان قوام زندگی گردانده است. از (ثمرات) آن خوراک و پوشاک ایشان را تهیّه کنید و با سخنان شایسته با آنان گفتگو کنید.
۸- آزار دهنده گان والدین و آنانی که صله¬ی رحم را قطع می کنند:
منظور کسانی اند که به پدر و مادر شان بدی روا داشته برای شان نیکی نمی کنند، و به همین ترتیب کسانی که قطع صله¬ی رحم نموده و به نزدیکانشان بدی می نمایند، آنان مورد لعنت الله قرار گرفته اند، دلیل آن فرموده¬ی الله متعال است: “وَقَضَى رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا” (اسراء: ۲۳) (ای انسان!) پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، و یا هر دوی ایشان نزد تو به سن پیری برسند اُف به آنان مگو! و آنان را از پیش خود مران و با سخنان محترمانه با آن دو سخن بگو.
و در صحیح بخاری و مسلم روایت شده است که رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند:”ألا أنبئکم بأکبر الکبائر الإشراک بالله وعقوق الوالدین “(سنن أبو داود وترمذی) آیا شما را به بزرگترین گناهان کبیره خبر ندهم؟ شریک آوردن به الله متعال و آزار دادن پدر و مادر. و الله متعال از قطع صله¬ی رحم باز داشته است آنجا که می فرماید:”فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ” (محمد: ۲۲) آیا اگر (از قرآن) روی گردان شوید، جز این انتظار دارید که در زمین فساد کنید و پیوند خویشاوندی میان خویش را بگسلید؟
۹- آنانی که به غیر مومنان اقتدا می نمایند:
درمواردی که از نظر عقیده، اخلاق، سلوک و مظهر با شرع الهی مخالف باشد، و فکر می کنند که این نوع طرز فکر تمدن و پیشرفت به شمار می رود، از جمله بطور مثال : ملحدان، افراد بی بند وبار، و مردانی که خود را به زنان تشبیه می نمایند و زنانی که خود را به مردان تشبیه می کنند. دلیل آن این فرموده¬ی الله متعال است:
“یأَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ عَلَیْهَا مَلَائِکَهٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ”(تحریم: ۶) ای مؤمنان! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخی بر کنار دارید که آتشگیره¬ی آن انسانها و سنگها است. فرشتگانی بر آن گمارده شده اند که خشن و سختگیر، و زورمند و توانا هستند. از الله در آنچه بدیشان دستور داده است نافرمانی نمی کنند، و همان چیزی را انجام می دهند که بدان مأمور شده اند.
و فرموده¬ی رسول الله صلى الله علیه وسلم: “لتتبعن سنن من قبلکم شبرًا بشبر، وذراعًا بذراع، حتى إذا دخلوا جحر ضب خرب لدخلتموه” قالوا: الیهود والنصارى، قال: ومَن غیرهم” شما حتما از روش های پیشینیان وجب به وجب و ذرع به ذرع پیروی خواهید کرد، حتی اگر آنان به سوراخ مخروبه¬ی سوسماری داخل شوند شما هم داخل خواهید شد.و رسول الله صلى الله علیه وسلم می فرمایند: “لعن الله المتشبهات من النساء بالرجال والمتشبهین الرجال بالنساء” (صحیح بخاری) الله مورد لعن قرار داده است زنانی را که خود را به مردان همرنگ می سازند و مردانی که خود را به زنان تشبیه می کنند.
به همین سبب است که از این گروه باید اجتناب صورت گیرد تا هویت اسلامی ضایع نشده و التزام همراهی با مسلمانها به دست آید.
۱۰- آنانی که در مواردی فرو میروند که با شرع الله و عقل مخالف است:
هدف آنانی اند که وقت شان را در طرح سخنانی ضایع می سازند که موجب خشم الله و رسولش می شود یا به لهو و بازی با آنانی می پردازند که مورد خشم الله قرار گرفته و قلوب آنان به سبب دروغ پردازی های شان زنگار گرفته، دلیل این نکته از قرآن کریم این فرموده¬ی الله متعال است: “وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آَیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَإِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ” (انعام: ۶۸)، هرگاه دیدی کسانی به تمسخر و طعن در آیات ما می پردازند، از آنان روی بگردان تا آن گاه که به سخن دیگری می پردازند. اگر شیطان از یاد تو برد، پس از به خاطر آوردن با قوم ستمکار منشین.
و فرموده¬ی الله عز وجل:”فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ” (نساء۱۴۰) با چنین کسانی منشینید تا آن گاه که به سخن دیگری بپردازند. و الله سبحانه و تعالی می فرماید:”وَیْلٌ لِکُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ (۷) یَسْمَعُ آَیَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَیْهِ ثُمَّ یُصِرُّ مُسْتَکْبِرًا کَأَنْ لَمْ یَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ”(جاثیه: ۷-۸) ودلیل از سنت مطهر فرموده¬ی رسول الله صلى الله علیه وسلم این است:”من کان یؤمن بالله والیوم الآخر، فلیقل خیرًا أو لیصمت”(صحیح بخاری) هرکس به الله و روز آخرت ایمان دارد یا باید سخن نیکو گوید و یا سکوت نماید.
از همبن جا است که نشستن با این گروه و مشارکت با آنان در هر سخنی بطور جدی ممنوع است تا این که به راه راست برگردد.
نمونه های معاصر از همراهان فاسد:
-آنانی که در وجود الله متعال شک و تردید ایجاد کرده وبه طبیعت و ماده ایمان می آورند و می گویند که همه چیز زندگی همین دنیااست زنده می شویم و می میریم و مارا فقط زمانه از بین می برد، همانند کمونیستان، شبطان پرستان و گاو پرستان.
– آنانی که مال را پرستش و تقدیس نموده و برای مانع شدن از راه الله آن را خرچ می کنند.
– آنانی که نماز را برپا نمی دارند، زکات نمی دهند و از آخرت غافل اند.
– آنانی که بر آبروی مردم زیر لفافه¬ی آزادی و بی بندوباری تجاوز میکنند.
– آنانی که برای تجاوز بر عقل شان از مواد مخدر، مواد نشه آور، و امثال آن استفاده می کنند.
– آنانی که به اندیشه های آزادی خواهانه ای لیبرالی معارض با فکر اسلامی باور دارند
– آنانی که دشمنان دین و وطن را بخاطر کالای ناچیز دنیوی دوست می دارند بدون تردید آنان خاین اند
– آنانی که پدران شان را می آزارند، به بزرگان شان احترام نگذاشته و بر خوردان شان رحم نمی کنند.
– آنانی که با فقهاء، عالمان، مصلحان، و دعوتگران الی الله می جنگند.
با این همراهان فاسد چگونه تعامل نماییم؟
لازم است که تعامل با همراهان فاسد با احتیاط شدید صورت گیرد، و دعوت شان به راه راست با مراعات حکمت، موعظه¬ی حسنه و یا هم روگردانی از آنان باشد، دلیل آن این فرموده¬ی الله متعال است: “وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آَیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَإِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ” (انعام: ۶۸)، هرگاه دیدی کسانی به تمسخر و طعن در آیات ما می پردازند، از آنان روی بگردان تا آن گاه که به سخن دیگری می پردازند. اگر شیطان از یاد تو برد، پس از به خاطر آوردن با قوم ستمکار منشین.و از سنت رسول الله صلى الله علیه وسلم به این حدیث مبارک می توان استدلال نمود:”مثل الجلیس الصالح والسوء کحامل المسک، ونافخ الکیر، فحامل المسک إما أن یحذیک، وإما أن تبتاع منه، وإما أن تجد معه ریحًا طیبه، ونافخ الکیر إما أن یحرق ثیابک وإما أن تجد ریحًا خبیثه”، همنشین صالح و همنشین بد به عطر فروش و آهنگر می مانند، عطر فروش یا برایت مقدار عطر می هد یا از او خریداری می کنی و یا از بوی خوش ان بهره مند می شوی، اما دمنده¬ی کوره¬ی آهنگری یا لباست را می سوزاند و یا بوی بد به مشامت می رسد. و عمر بن خطاب رضی الله عنه می فرماید: “لا تصحب الفاجر فتتعلم من فجوره” هر گز با فرد بدکردار همراه مشو که از زشتی هایش متاثر می شوی.
بر افراد صالح لازم است که برای اصلاح همراهان فاسد مثبت گرا باشند، اسباب این امر قرار ذیل است:
-تربیت نیکو، این از جمله مسئولیت های والدین، مدرسه، دعوتگران، علماء و افراد صالح است.
– توجیه، رهنمایی و خیر اندیشی، این مسئولیت هر کسی است که توانایی اقدام به این کار را دارد مخصوصا پدران، مادران، معلمان و دعوتگران.
– پاکسازی جامعه از پدیده ها و روش های فاسدی که سبب بوجود آمدن این گروه فاسد شده است، این از مسئولیت مساجد، مراکز اسلامی، رسانه ها و دستگاه¬های حکومتی می باشد.
– پشتیبانی موسسات، حرکت ها، و سازمان های اسلامی اصلاحی از تمام راه¬های مادی و معنوی.
– رسیدگی و بروز ساختن برنامه های آموزشی در تمام مراحل تا موضوعاتی از قبیل عقیده، اخلاق، سلوک نیکو، محبت، اخوت، مهربانی، تکافل، تضامن و حسن تعامل با دیگران را شامل باشد.

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

تجربه موفق توسعه وی اسلامگرایان در مالیزیا

نویسنده: محمد محمود ترجمه: عبدالخالق احسان مالیزیا در مدت چند سال محدود توانست از یک ...

تجربه موفق توسعه وی اسلامگرایان در اندونیزیا

نویسنده: محمد محمود ترجمه: عبدالخالق احسان اندونیزیا به حیث یکی از بزرگترین کشورهای جهان اسلام، ...

تجربه ی توسعه وی موفق اسلامگرایان در ترکیه

نوشته: محمد محمود ترجمه: عبدالخالق احسان هر امتی، عقب نشینی نموده و شکست می خورد ...

پروژه¬ی یهودی مسیحی

نویسنده:‌ د. محمد عماره ترجمه: عبدالخالق احسان کیان صهیونیزم اشغاگر بر سرزمین فلسطین، پروژه¬ی غربی ...

آیا عبادات مانع تولید، و ضیاع وقت است؟

نوشته:‌ دکتور یوسف قرضاوی / ترجمه:‌عبدالخالق احسان برخی می گویند:‌ هر باور دینی، بر ایمان ...

اهتمام زیاد به مظاهر و کمالیات

نوشته: عبدالحمید بلالی ترجمه: عبدالخالق احسان تعریف: اهتمام زیاد فرد به مظاهر و کمالیات در ...

امریکا مشغول جنگ بر ضد مسلمانان

نویسنده: محمد سالم الراشد ترجمه: عبدالخالق احسان بعد از این که ترامپ در نومبر ۲۰۱۶م ...

اخوت اسلامی، دیواری سربین

نویسنده: احمد زبیر سلجوقی دین مقدس اسلام آیینی ا‌ست جهان‌ شمول که در هر مکان ...

رحله تربیتی شعبه غرب هرات

جمعه ۳۰ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی گزارش: عبدالرحمن عزام سیر و سیاحت و نگاه و نگرش ...

عاشورا روز هلاکت طاغوت و نجات امت

نویسنده: اسامه جادو / ترجمه: عبدالخالق احسان درین ماه کریم، روز نیکو و مبارکی است ...

عاشورا (ازحقیقت تا خرافات)

عبدالخالق احسان اسلام دینی کامل و شاملی است که هیچ گوشه زندگی ما را فروگذاشت ...

جذر ایمان!

عبدالباری قانت قبل از ورود به اصل بحث خوب است که در مورد واژگان استفاده ...

نگاهی به رویارویی دو تمدن

به قلم: محمود مدرس نور پژوهشگر تاریخ آمدن کشورهای غربی که وارث و نماد استعمارگران ...

معلم بشریت، الگوی رفتار حسنه با مردم

نویسنده: مولولی ضیااحمد فاضلی، مسوول مدرسۀ احیاءالعلوم خلق خوش، خلقی را شکارکند یک صفت بیش ...

« اراکان » درد غیر قابل فراموش!

نوشته: أشرف السبع ترجمه: عبدالخالق احسان درین مختصر از سرزمینی در جهان سخن می گویم ...

بررسی موضع گیری ها در قبال غریزه جنسی

نویسنده: ضیاءاحمد فاضلی استاد پوهنتون هرات بی¬تردید، نحوه نگاه ملت ها به غریزه جنسی و ...

شایسته ی انتخاب شدن باش!

نویسنده: دکتر جمال عبدالستار مترجم: محمد زبیر جامی پیروزی حق، حقیقت و عقیده¬ی راسخی است ...

محمد مارک تا آغوش اسلام

محمد مارک یکی از هزاران نفری است که در سرای وسیع اسلام قدم گذاشته است. ...

چگونه نگهبان دستاورهای حج تان باشید!

نوشته: د. زید الرمانی / ترجمه: عبدالخالق احسان برادران حاجی ام! دستاوردهای حج را محافظت ...

گزارش اولین روز از هفته فهم قرآنکریم!

نخستین روز هفته مبارکه فهم قرآن کریم با حضور صدها تن از هموطنان عزیزمان موفقانه ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3