خانه / صفحه اصلی / آرشیو مطالب / احساس همرایی با الله تعالی

احساس همرایی با الله تعالی

رضایت الله تعالی اساس هدف و خواسته¬ی¬ دعوتگر در مسیر راه و زندگی¬اش است. بدین جهت است که دیگران را به سوی الله تعالی فرا می¬خواند و خودش نیز رهسپار این مسیر می¬شود و فقط توشه¬اش در این راه تقوای الاهی است. چنان که یکی از بندگان صالح می¬گوید: کسی که خواستار تقوای الاهی است، بایستی که با معیت الاهی زندگی نماید بدون خلق،‌ و با خلق زندگی کند بدون نفس و با نفس زندگی کند بدون هوا و هوس.
شخص داعی در تمامی اوقات، شرایط و احوال، در شادی و بیماری، در بدبختی و آسودگی، در فراخی و تنگدستی، در وقت توانگری و ثروتمندی، در وقت مشکلات و آزمونها و بالآخره در تمامی احوال احساس همراهی با الله را می¬نماید. سپس نفسش پاکیزه، قلبش آرام، روحش شاد، زندگیش سعادتمند می¬گردد. و اگر چه در سخترین اوقات واحوال باشد همیشه این قول الله تعالی را به یاد می آورد که می¬فرماید: ﴿إِلاّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ کَلِمَهَ الَّذِینَ کَفَرُوا السُّفْلَى وَکَلِمَهُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴾(التوبه، ۴۰)
اگر پـیغمبر را یاری نکنید، خدا او را یاری کرد، بدان گـاه که کافران او را ( از مکّه ) ییرون کردند، در حالی که ( دو نفر بیشتر نبودند و) او دومین نفر بود. هنگامی که آن دو در غار ( ثور جای گزیدند و در آن سه روز ماندگار) شدند ( ابوبکر ترسید که از سوی قریشیان به جان پیغمبر گزندی رسد، ) در این هنگام پیغمبر خطاب به رفیقش گفت : غم مخور که خدا با ما است ( در این وقت بود که ) خداوند آرامش خود را بهره او ساخت ( و ابوبکر از این پرتو الطاف ، آرام گـرفت ) و پـیغمبر را با سپاهیانی یاری داد که شما آنان را نمی دیدید، و سرانجام سخن کافران را فرو کشید ( و شوکت و آئین آنان را از هم گسیخت ) و سخن الهی پیوسته بالا بوده است و خدا با عزّت است و حکیم است ( و کارها را به جا و از روی حکمت انجام می دهد.
اگر در مسیر دعوتش اذیت و آزار وشکنجه¬ی هم ببیند مایوس نمی¬گردد زیرا دلش را به محبوبش داده و قلبش برای او می-تپد. کسی که با الله باشد الله نیز با وی است. و حضرت باری تعالی او را تحت مراقبت خود پرورش داده و راه درست را برایش می¬نمایاند و توشه¬ی صبر و خویشتن¬داری را به وی ارزانی می¬دارد. در این وقت دعوتگر این قول الاهی را در حدیث قدسی که پیامبر اکرم می فرمایند: «پیوسته بنده من به وسیله¬ی نوافل به من نزدیک می شود تا این که من او را به حیث دوست بر می گزینم، سپس وقتی که او را دوست بدارم شنوایی اش می شوم که به آن می شنود، بینایی اش می شوم که به آن می بیند و دستش می شوم که به آن می گیرد، پایش می شوم که به آن می رود، و اگر مرا فراخواند دعای وی را اجابت می نمایم و اگر خواستار یاری شود به وی پناه می دهم» را متذکر می شود.
بدین ترتیب دعوتگر مرد ربانی گردیده و در پرتو نور الاهی زندگی می کند، نوری که الله متعال در قلب وعقل بنده¬ی مومنش می اندازد، به وسیله¬ی آن چیزهای را می¬بیند که دیگران نمی¬بینند، چیزهای را می¬داند که حتا در فکر دیگران خطور هم نمی کند، الله متعال برای دعوتگر حکمت و بصیرت را ارزانی می نماید،‌ و او در این هنگام این قول الاهی را با خود زمزمه می¬کند: ﴿قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِیرَهٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی﴾ (یوسف: من الآیه ۱۰۸)
بگو: این راه من است که من ( مردمان را) با آگاهی و بینش به سوی خدا می خوانم و پیروان من هم ( چنین می باشند)
از برکت فضل و بخشش الاهی بر دعوتگر است که او اسوه و قدوه برای افراد پیرامونش قرار می¬¬گیرد. دیگران از وی دانش و معرفت، فرهنگ و اندیشه را فرا می¬گیرند و در ضمن آن سجایای اخلاقی و سلوکی را نیز از او دریافت می¬کنند. بدین سان فرزانه¬ی از فرزانگان سترگ امت قرار می¬گیرد، فرزانه¬ی که به وسیله¬ی آن الله دل¬¬ها و عقل¬های مردم را زنده می¬گرداند. آدمیان را به راه هدایت و حق رهنمون می¬نماید. و ایشان را برای بر چیدن بساط ظلم و استبداد ظالمین و مستکبرین مساعدت می¬¬¬نماید. زبان حالش و حال برادرانش این فرموده¬ی رب العزت می¬باشد:
﴿وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ (۱۴۶) وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (۱۴۷) فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْیَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَهِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (۱۴۸)﴾ (آل عمران).
چه بسیار پیغمبرانی که مردان خدای فراوانی به همراه آنان کارزار می کرده اند و به سبب چیز ی که در راه خدا بدانان مـی-رسیده است، سست و ضعیف نمیشده اند و زبونی نشان نمیداده اند ( و بلکه شکیبایی میکرده اند) . و خداوند شکیبایان را دوست می¬دارد. گفتارشان جز این نبوده است که می¬گفته اند: پروردگارا! گناهانمان را ببخشای و از زیاده روی¬ها و تندروی-هایمان صرف نظر فرمای و گام¬های¬مان را ثابت و استوار بدار و ما را بر گروه کافران پیروز بگردان. پس خداوند پاداش این جهان را ( با پیروز کردنشان بر دشمنان و فراچنک آوردن غنیمت کرامت و عزت ) بدیشان داد، و پـاداش نیکوی آخرت را ( برای آنان تضمین کرد) و خداوند نیکوکاران را دوست می¬دارد.

بدین ترتیب دعوتگر از یک حالت به حالت دیگر، از یک درجه به درجه¬ی دیگر رشد می¬نماید تا این که به درجات بلند جنت نایل می¬گردد؛ و از جمله¬ی مقربین درگاه الاهی می¬گردد آنان که الله متعال در کلام پاکش حالتشان راچنین می¬ستاید:
﴿وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ (۱۰) أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ (۱۱) فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ (۱۲) ثُلَّهٌ مِنْ الأَوَّلِینَ (۱۳) وَقَلِیلٌ مِنْ الآخِرِینَ (۱۴) عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَهٍ (۱۵) مُتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ (۱۶) یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ (۱۷) بِأَکْوَابٍ وَأَبَارِیقَ وَکَأْسٍ مِنْ مَعِینٍ (۱۸) لا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلا یُنزِفُونَ (۱۹) وَفَاکِهَهٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ (۲۰) وَلَحْمِ طَیْرٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ (۲۱) وَحُورٌ عِینٌ (۲۲) کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ (۲۳) جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (۲۴) لا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلا تَأْثِیمًا (۲۵) إِلاَّ قِیلاً سَلامًا سَلامًا (۲۶)﴾ (سوره الواقعه)،
و پیشتازان پیشگام! آنان، مقربان هستند. در میان باغ¬های پرنعمت بهشت جای دارند. گروه زیادی از پیشینیان ( هر دینی ، از زمره دسته سوم ) هستند. و گروه اندکی از پسینیان ( هر دینی ، در میان دسته سوم ) می باشند. اینان بر تختهای مرصع و مطرّز می نشینند. روبروی هم بر آن تختها تکیه می زنند. نوجوانانی ، همیشه نوجوان ( برای خدمت بدیشان ، پیرامونشان در آمد و رفت هستند و باده را) برای آنان می گرداند. ( برای آنان به گردش درمی آورند) قدحها و کوزه ها و جامهایی از رودبار روان شراب را. از نوشیدن آن، نه سردرد می گیرند، و نه عقل و شعور خود را از دست می دهند. هر نوع میوه ای را که برگزینند، و گوشت پرنده ای که بخواهند وآرزو کنند. و حوریان چشم درشت بهشتی دارند. همسان مروارید میان صدفند. ( اینها بدیشان داده می شود) به پاداش کارهایی که می کرده اند. در میان باغ¬های بهشت، نه سخن یاوه می شنوند، و نه سخن گناه آلود. مگر سخن سلام ! سلام !

و این گونه دعوتگر برای به دست آوردن مقام مقربین زندگی می¬کند و به دست آوردن آن باعث بلند رفتن همت و کار پیوسته می¬گردد، همچنین باعث ایجاد انگیزش برای بخشش و قربانی دادن گرانبهاترین و نفیس ترین چیزها در راه تحقق اهدافش می گردد. سپس مشکلات و مصایب برایش آسان می گردد، چرا که بزرگی پاداش الاهی را می داند سپس برای وفای به عهد و تعهدش با الله کوشش می ورزد، و این فرموده¬ی الاهی فرا چشمش قرار می دهد: ﴿وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ﴾ (التوبه: من الآیه ۱۱۱).
و چه کسی از خدا به عهد خود وفا کننده تر است ؟ پس به معامله ای که کرده اید شاد باشید.
دعوتگر الاهی می¬داند که مسیر راه دشوار است و با گلها مفروش نشده است و در آن بسیار موانع و خارها قرار دارد و لذا او بسیار حریص است تا این معنای زیبای را که «صحابی جلیل القدر ابی بن کعب هنگامی که حضرت عمر بن الخطاب رضی الله عنه از وی پرسید؟ تقوا چیست؟ پاسخ داد: اگر در یک وادی خارداری روبه رو شویی چه می کنی؟ عمر رضی الله عنه جواب داد: جامه را بالا می زنیم و کوشش می کنیم، اُبی رضی الله عنه گفت این همان تقوا است،» را بداند؛ پس بر دعوتگر است تا آستین همت بالا زند و کوشش نماید، و این از وی برخی امور اساسی را می طلبد:
۱) مشخص نمودن آمال و آرزوها، که دعوتگر برای تحقق آن کوشش می ورزد، چنان که امام شهید حسن البنا رحمه الله می گوید، آرزوهای دیروز حقایق امروز ماست و خواب های امروز حقایق فردای مان خواهد بود.
۲) مشخص نمودن اهداف و اولویات کاری که برای اجرای آن در میدان واقعی و عملی می خواهد اجرا نماید. فرقی نمی کند که در مجال معرفت و شناخت باشد، یا در مجال تزکیه و سیر و سلوک باشد.
و در برابر دیدگانش ویژه گی های دهگانه¬ی را که امام شهید حسن البنا ذکر نموده است، قرار می¬دهد. ویژه¬گی¬های که شامل؛ عقیده¬ی سالم، عبادت صحیح، فکر فرهنگی، اخلاق استوار، جسم قوی، بر استفاده از وقت کوشا، در امور زندگی منظم، بر کسب و کار توانا، مجاهده با نفس و شخص سودمند برای دیگران؛ باشد.
۳) کار و کوشش پیوسته برای تقویت نقاط قوت مان و علاج نقاط ضعف مان، و این فرموده¬ی الاهی را احساس نماید: ﴿وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ (۶۹)﴾ (العنکبوت). کسانی که در ( راه حق و مبارزه با نفس و نصرت دین ) ما بکوشند ایشان را به راه خویش رهنمود می نماییم ، و بی گمان خداوند با نیکوکاران است .
۴) دعوتگر به سان مجاهد زندگی می کند که مشکلات و آزمون¬ها او را خورد نمی کند، امام شهید حسن البنا رحمه الله حال مجاهدین را چنین توصیف می نماید: در تصور من مجاهد کسی است که خودش امکانات خویش را آماده می¬کند. آماده-گی¬اش را می¬گیرد، پیوسته متوجه نفش بوده و او را تحت مراقبت خویش دارد، همیشه در فکر فرو رفته و بدان اهتمام می¬ورزد، همیشه آماده است، هنگامی که فراخوانده شود پاسخ مثبت می¬دهد، و هنگامی که ندا کرده شود بدان لبیک می¬گوید، بامدادان و شامگاهان، سخن و کلامش، حدیت و شوخی¬اش از حد تعادل فراتر نمی¬رود. سپس درخشندگی را در چشمانش می¬بینی، و حرکات زبانش را می¬شنوی، و از تبسم لبانش پی به حزن عمیقی در سینه¬اش می¬بری.
۵) علاقه شدید برای رسیدن به شهادت در راه الله عزوجل، و عمل به خاطر آن، و این فرموده¬ی الاهی را احساس نماید که می¬فرماید: ﴿وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ (۱۴۰)﴾ (آل عمران)
«تا خداوند صاحب قدمان بر ایمان را ( از سایرین ) جدا سازد و مومنان شناخته شوند و خداوند از میان شما قربانیانی بر گیرد و افتخار شهادت نصیبشان گرداند – و خداوند ستمکاران را دوست نمیدارد». و داعی الی الله برای این که از زمره¬ی آن شهداء باشد آرزو و تمنا می کند، کسانی که الله عز و جل بر ایشان منت نهاده و از میان بندگانش گزینش نموده و به این منزلت نایل شان گردانیده است.
(از آن چه نوشته آمدیم به این نتیجه می¬رسیم) که احساس همراهی با الله تعالی در راه دعوت یکی از رکایز اساسی و عمده برای دعوتگر است. دعوتی که بدون آن نمی توان موانع این راه را تحمل نمود. و امکان ندارد که راهش را ه به سوی الله عز و جل کامل و به جنت و پاداش نیکو برسد مگر با این توشه سترگ. از بارگاه الله تعالی خواستاریم که آرزوهای ما را متحقق سازد و ما را در مسیر که او راضی است و دوست دارد موفق گرداند، الله ذاتیست که بر همه چیز قادر و توانا است، او است ذات شنوا برای دعا های ما، بیناست به احوال ما، چیره است بر بندگانش و اوست ذات حکیم و باریک بین… و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین.
نوشته¬ی: دکتر محیی حامد
برگردان: نعمت الله سبحانی

درباره ی احمد صمیم منیب

همچنین ببینید

دروغ آفت ایمانی

ایمان به مثابه درختی است که باید متوجه اش بود، تا از گزند آفاتی که ...

مقام معنوی انسان!

انسان، به دنیا می آید و سرمایه های مانند دست و پا و چشم و ...

آژیر خطر

نوشته: عبدالباری قانت در شماره¬ی ۱۰۰ معرفت پیش در آمدی در باره¬ی هویت اسلامی و ...

اسلام، فطرت سلیم بشریت

نویسنده: ام راشد اگر نگاهی به اوضاع و احوال جهان امروز بیاندازید، تمام قوای جهانی ...

جایگاه ذکاوت و تیز هوشی در دعوت

استاد نعمت الله سبحانی ذکاوت و تیز هوشی یکی از ویژه¬گی های فطری و مهم ...

تحلیل محتوایی بیداری اسلامی و مسئولیت ما !

خلیل احمد جامی فراخوان شکوهمندی را که به دستور الله جل جلاله، همه انبیاء علیهم ...

چطور با قرآن زندگی کنیم ؟

نویسنده داکتر محمود عبدالرحمن: تعامل گذشتگان صالح ما با قرآن به چه شکل بود؟ وآیا ...

صبح غزه نزدیک است

نوشته: احمد فرید فرزاد هروی حملات اسراییل به غزه که اکنون از مرز یکماهگی اش ...

نقش مسجد و جماعت در زندگی برادر مسلمان

نوشته: د.عبدالرحمن البر ترجمه: عبدالخالق احسان جماعت در مساجد، نماد هدایت و اصلاح الله متعال ...

یهود در آینه قرآن

ضیاء احمد فاضلی س۵۰: قرآن مجید یهودیان را چگونه مردمی معرفی می کند؟ ج۵۰: قرآن ...

جوانان امروزما

نگارنده: دکتر علی بادحدح برگردان‌: نعمت الله سبحانی این عنوان را بیشتر از ده سال ...

بغض و کینه یا محبت و عطوفت

نویسنده: احمد فرید فرزاد هروی مسئول نشرات تلویزیون اصلاح تنفر پدیده ی زشت و کریهی ...

حکم مزاح و خوش طبعی از نظر اسلام

تهیه کننده : مولوی عبدالله « نوری» بی هر گمان که انسان دارای مظاهر، خصوصیات ...

وقتت به کجا سپری می شود و چه کسی در آن تصرف می کند؟

نوشته: د. طارق السویدان ترجمه: عبدالرحمن عزّام واژۀ تنظیم وقت معنی درستی را افاده نمی ...

افزایش چربی خون و اثرات آن بر بدن انسان

افزایش چربی خون همراه با بیماری های مانند کم کاری تیروئید، بعضی از بیماری های ...

اسلام هراسی و زیربنای فکری آن چیست؟

نویسنده : دکتر امیر محبیان یکی از کارکردهای سیاسی رسانه ها در چند دهه اخیر ...

خدائی‏ که واژگون شد!

خدایی‏که واژگون شد! نوشته: احسان الفقیه برگردان: عبدالرحمن عزام هنگامی‏که این تصویر را در کشوری ...

بغض و کینه یا محبت و عطوفت

نویسنده: احمد فرید فرزاد هروی تنفر پدیده ی زشت و کریهی است که در آموزه ...

نشانه های دوستی با پروردگار مهربان

« یحبهم ویحبونه » نوشته: استاد مصطفی مشهور ترجمه:‌ عبدالخالق احسان بهترین رابطه دوستانه که ...

مسئولیت ما در برابر مفاسد!

خلیل احمد جامی فساد گسترده، چون موریانه کیان شرف و حیثیت ما را میخورد، وقتی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3