خانه / مقالات / چگونه یک شهروند خوب باشیم

چگونه یک شهروند خوب باشیم

چگونه یک شهروند خوب باشیم

تهیه و ترتیب: انجینر محمد سعید سدید جامی

واژه شهروند مرکب از دو کلمه “شهر” به معنای جامعه انسانی فرهنگی و “وند” به معنای عضو وابسته است و در اینجا بیانگر جزء خارجی و لازم شهر است که از این واژه مرکب، معنای انتزاعی مناسبی به دست می‌آید که به نوعی در خود بار عقلانی را دارا است. درک هاتر در کتاب شهروندی خود تعریف زیر را به کار می‌گیرد:

 

“یک شهروند فردی است که درباره مسائل عمومی آگاهی دارد. نگرش‌هایی در مورد فضیلت مدنی به او القاء می‌شود و مجهز به مهارت‌هایی برای مشارکت در عرصه سیاسی و اجتماعی است.” شهروندی به عنوان برآیندی از جامعه مدنی مطرح است.

 

شهروند کسی است که از حقوق اجتماعی برخوردار است و وظیفۀ اجتماعی خود را انجام می دهد. شهروندی راههای زندگی کردن شهروندان با یکدیگر است. شهروندی توانایی افراد را برای قضاوت در مورد زندگی خودشان تصدیق می کند، بنابراین زندگی شهروندی افراد از پیش به وسیلۀ نژاد، مذهب، طبقه، جنسیت یا هویتشان تعیین نمی شود.

اسلام و اخلاق شهروندی

اساساً اخلاق شهروندی موضوعی است که هم دولت‌ها و هم انجمن‌ها و مؤسسات مردمی توجه فراوانی به آن نموده و در راستای اصلاح اخلاق شهروندان هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند. مکاتب اخلاقی فراوانی هم در شرق و غرب عالم بوجود آمده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم توجه به انگیزه‌های اخروی، موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند؛ اما آئین نجات بخش اسلام برای مردم در راستای اصلاح اخلاق آنان تاحدی انگیزه‌بخش بود که از اعراب جاهلی آن زمان که از ضعف فرهنگ و تمدن رنج می‌بردند، آنچنان مؤمنانی ساخت که موفق به فتح قله‌های اخلاق شده و در این مسیر گوی سبقت را از همه ربودند. انگیزه‌ی او نعمت‌های بهشت و در رأس آن‌ها رضوان الهی بود.

در اهمیت اخلاق در منظومه‌ی فکری پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- همین بس که فلسفه‌ی بعثت خود را به اتمام رساندن پایه‌های اخلاقی معرفی می‌نماید و می‌فرماید: «أنَّما بعثتُ لأتمِّمَ مکارمَ الأخلاقِ» (رواه احمد)؛ برانگیخته شده‌ام تا فضیلت‌های اخلاقی را به کمال برسانم.

او به حق، اسوه و الگوی رفتارهایی بود که بدان‌ها توصیه می‌کرد. چه بسا در طول تاریخ بوده‌اند کسانی که دیگران را به فضایل اخلاقی دعوت کرده ولی خود بدان پایبند نبودند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مکاتب اخلاقی نیز همین بوده که الگوی عملی برای طرفداران خود نداشتند. اما پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- هیچگاه چیزی را به کسی امر نمی‌کرد مگر اینکه قبل از هر کس خود بدان عمل می‌نمود و کسی را از چیزی باز نمی‌داشت مگر اینکه قبل از هر کس خود از آن دوری می‌جست. ایشان-صلّی الله علیه وسلّم- در مدت ۲۳ سال زندگی نبوی خویش، مکارم اخلاق را به اوج رسانید. اکنون به ذکر چند نمونه از احادیث وی در رابطه با ترغیب مردم به اخلاق نیکو و پرهیز از اخلاق ناپسند می‌پردازیم:

  • قالَ-صلّی الله علیه وسلّم- «لا تحاسدوا و لا تَناجشوا و لا تَباغضوا و لا تدابروا و لا یَبِع بعضُکُم علی بیعِ بعضٍ و کونوا عبادَ اللهِ إخواناً»؛ نسبت به همدیگر حسد نورزید و به منظور ضربه زدن به دیگران قیمت‌ها را بالا نبرید و نسبت به همدیگر کینه نداشته باشید و به همدیگر پشت نکنید و معاملات همدیگر را به هم نزنید و بندگان خدا و برادران همدیگر باشید. [صحیح مسلم]
  • «المسلمُ أخُو المسلمِ لا یظلمُه و لا یَخذُلُه و لا یَکذِبُهُ و لا یحقِرُهُ. التقوی ههُنا – و یشیرُ الی صدرِهِ ثلاثَ مراتٍ – بحسبِ امریءٍ من الشرِ أن یحقرَ اخاه المسلمَ. کُلُّ المسلمِ علی المسلمِ حَرامٌ؛ دَمُهُ و مالُهُ و عِرضُهُ»؛ مسلمان برادرش را مورد ظلم قرار نمی‌دهد، او را خوار نمی‌گرداند، به او دروغ نمی‌گوید و وی را تحقیر نمی‌کند. تقوی در اینجاست_ سه بار به سینه‌اش اشاره نمود_ در اثبات بدی کسی همین بس که برادر مسلمانش را تحقیر نماید. خون و مال وناموس مسلمانان برای همدیگر حرام است. [صحیح مسلم]
  • «من نَفَّسَ عن مؤمنٍ کربهً من کربِ الدنیا، نَفَّسَ اللهُ عنه کُربهً من کُرَبِ یومِ القیامهِ و مَن یَسَّرَ علی مُعسِرٍ یَسَّرَ اللهُ علیهِ فی الدنیا و الآخرهِ و من سَتَرَ مسلماً سترهُ اللهُ فی الدنیا و الآخره واللهُ فی عونِ العبدِ ما کانَ العبدُ فی عونِ اخیهِ»؛ هر کس مصیبتی از مصایب دنیا را از انسان مؤمنی برطرف نماید، خداوند در پاداش آن، مصیبتی از مصایب قیامت را از او برطرف خواهد کرد. و کسى که بر مؤمن فقیرى آسان گیرد، خداوند نیاز‌هایش را در دنیا و آخرت آسان نماید و هر کس عیبی از عیوب مؤمنی را بپوشاند خداوند عیب‌های او را در دنیا و آخرت می‌پوشاند. خداوند به بنده‏اش یاری می‌رساند مادامی که بنده‏اش به برادر مسلمانش یاری می‌رساند. [صحیح مسلم]

پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- تمام تلاش خود را متوجه‌ی این نکته می‌کرد که شهروند جامعه‌ی اسلامی فردی بی‌خاصیت نباشد که همه‌ی هم و غمش را بر روی مسائل شخصی‌اش متمرکز کند و دغدغه‌ی دیگر شهروندان را نداشته باشد؛ ولذا می‌فرمود: «من أصبَحَ وَ لَم یَهتَم بِأُمور المسلمین فَلَیسَ منهُم»؛ کسی که شب را به روز برساند ولی به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان محسوب نمی‌گردد. و از احادیث وی است که: «کلکم راعٍ و کلکُم مسئولٌ عن رعیتِه»؛ یکایک شما نسبت به افراد تحت سرپرستیتان مسؤولید. پیامبر با ذکر این احادیث می‌خواهد به ما بفهماند که نباید نسبت به آنچه در دور و بر ما می‌گذرد بی‌تفاوت و بی‌خیال باشیم. و به همین دلیل در دینی که وی-صلّی الله علیه وسلّم- مأمور تبلیغش بود، امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای به حساب می‌آمد که ترک بی‌دلیل آن، فرد را همانند مرتکب گناه مسؤول و پاسخگو می‌گرداند. قرآن قوم بنی اسرائیل را به خاطر نداشتن این حساسیت مورد لعنت قرار می‌دهد و می‌فرماید: «‏کانُواْ لاَ یتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کانُواْ یفْعَلُونَ‏»؛ آنان از اعمال زشتی که انجام می‌دادند دست نمی‌کشیدند و همدیگر را از زشتکاری‌ها نهی نمی‌کردند و چه کار بد‌ی می‌کردند! (مائده: ۷۹) و پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم-می‌فرمود: «مَن رأی مِنکُم منکراً فَلیُغَیِّرُهُ بِیَدهِ فَإن لَم یَستطِع فَبِلسانهِ و إن لَم یستطع فَبِقلبه و ذلک اضعفُ الایمان»؛ هر که از شما منکری را دید آن را از میان ببرد و اگر برایش مقدور نبود، با زبان و سخن مبارزه کند و اگر این هم در توانش نبود با قلبش با آن بستیزد و این کمترین درجه‌ی ایمان است.

پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- در این رابطه می‌فرماید: « الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ » (بخاری) یعنی مسلمان کسی است که دیگر مسلمانان از دست و زبانش در امان باشند. فلسفه‌ی ترغیب پیامبر بر پیشی‌گرفتن در سلام دادن مؤمنان بر همدیگر نیز به همین دلیل بوده است: «لا تَدخُلُوا الجنّهَ حتَّى تُؤمِنُوا ولا تُؤمِنُوا حَتّى تَحَابّوا، أولا أدلُّکم عَلَى شَیء إذا فَعَلتُمُوه تَحابَبتمُ؟ أفشُوا السَّلامَ بَینَکُم»؛ به بهشت وارد نمی‌شوید مگر اینکه مؤمن باشید و مؤمن به شمار نمی‌روید مگر اینکه یکدیگر را دوست بدارید. می‌خواهید رهنمونتان سازم به رفتاری که انجامش موجب دوستی و محبت است؟ سلام کردن را بین خود رواج دهید. [به‌روایت مسلم] مسلمان با سلام خود، طرف مقابل را خاطر جمع می‌کند که از جانب وی گزندی به او نمی‌رسد. لذا نباید با زبان چیزی گفت و در عمل خلاف آن را انجام داد. از جمله‌ی مزاحمت‌های دنیای امروز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مزاحمت‌های زبانی: پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- در توصیه‌ی مسلمان به خودداری از مزاحمت‌های زبانی فرمود: «مَن کانَ یؤمن باللهِ و الیومِ الآخرِ فلیَقُل خیراً أو لِیَصمُت»؛ کسی که به خدا و روز آخرت ایمان دارد یا سخن نیکو بگوید یا سکوت اختیار کند. [بخاری و مسلم] یکی از مظاهر مزاحمت‌های زبانی، مزاحمت‌های تلفنی هستند. اگر این مزاحمت‌ها تا دیروز بد و بیراه گفتن و نگران کردن طرف با خبرهای ناگوار بدون معرفی خویش و… بود، امروزه اشکال دیگری مثل زنگ زدن به دیگران در اوقات استراحت، وعده‌های غذایی و اوقات نمازهای جماعت پیدا کرده است.
  • مزاحمت‌های چشمی: پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- در توصیه به خودداری از مزاحمت‌های ناشی از چشم دائم توجه مسلمانان را به آیات ۳۰ و۳۱ نور معطوف می‌داشت که: «‏قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یصْنَعُونَ ‏*‏ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ…»؛ (‌ای پیغمبر!) به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را فرو گیرند، و عورت‌ها‌ی خویشتن را مصون دارند. این برا‌ی ایشان زیبنده‌تر و محترمانه‌تر است و به زنان مؤمنه بگو: چشمان خود را (از نامحرمان) فرو گیرند و عورت‌ها‌ی خویشتن را (با پوشاندن و دور‌ی از رابطه‌ی نامشروع) مصون دارند…

در حقیقت بازار‌ها و خیابان‌های ما از این جهت محل امنی برای خواهرانمان نیستند. نه مردان چشم خود را از نظر باز می‌دارند و نه خواهران از نمایش بدن خود به نامحرمان خودداری می‌کنند و عدم رعایت توصیه‌های دین در این رابطه باعث ایجاد نابسامانی‌ها و بی‌بندوباری‌های فراوان گشته و مشاهده می‌کنیم که هر روز به آمار روابط نامشروع و مشکلات اخلاقی و فروپاشی خانواده‌ها افزوده می‌گردد.

شهروند در شهر نشینی مدرن

در دنیای متمدن امروزی و با توسعه شهرها برای شهرنشینان اصولی طراحی شده است که نسبت به نوع و سطح زندگی در شهرهای مختلف متفاوت است و این اصول همان اصول شهروندی اند که متضمن زندگی مسالمت آمیز کتله های مردمی در شهرها می باشند.

برخی جامعه‌شناسان سه تعریف کلی درخصوص شهروندان یک جامعه آورده‌اند:

۱ـ شهروندانی با احساس مسئولیت فردی

چنین شهروندی یاد گرفته است در جامعه رفتار مسئولانه‌ای داشته باشد. برای مثال به محیط زیستش اهمیت می‌دهد و هرگز در خیابان زباله نمی‌ریزد، در بازیافت زباله با دولت همکاری می‌کند. به طور کلی پیرو قوانین جامعه است. چنین شهروندی، به طورخودجوش به فقرا کمک می‌کند و بدون تردید داوطلب انجام کارهای عام‌المنفعه می‌شود. معمولا در بیشتر جوامع برنامه‌های آموزشی ترتیب می‌دهند تا شهروندان خود را به داشتن این نوع احساس مسئولیت تشویق کنند. برنامه‌ریزان امیدوارند بتوانند شهروندانی تربیت کنند که صادق، منظم و سختکوش باشند.

۲ـ شهروندان مشارکتی

این شهروندان از آن دسته افرادی هستند که در مسائل و مشکلات شهری و اجتماعی جامعه‏ی خود حضوری فعال دارند. در واقع روی تلاش جمعی بسیار تاکید می‌کنند و اصطلاحا ‌جامعه محور‌ هستند. این شهروندان یاد گرفته‌اند کنار هم و با کمک یکدیگر جامعه‌شان را اداره کنند و کمتر از خود رفتارهای فردگرایی بروز می‌دهند. مثلا شهروندی با احساس مسئولیت فردی ممکن است برای کمک به فقرا، غذا سفارش دهد، اما در جامعه‌ای که شهروندانش رفتار مشارکتی دارند مکانی برای تهیه غذا در نظر می‌گیرند و با کمک یکدیگر برای فقرا و بی‌خانمان‌ها غذا درست می‌کنند. چنین جامعه‌ای با وجود شهروندانی با این خصوصیات که می‌توانند درقبال یکدیگر رفتار متعهدانه‌ای داشته باشند و با همیاری هم مشکلات را از میان بردارند، در نهایت به سعادت می‌رسند.

۳ـ شهروندان عدالت محور

این نوع شهروندان از آگاهی بسیار بالایی برای داشتن یک جامعه شایسته برخوردارند. آنها توانایی تحلیل و درک تمام مسائل جامعه خود را داشته و نقش متقابل نیروهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را کاملا می‌فهمند و به عدالت اجتماعی از هر جهت معتقدند و برای رسیدن به سطح مطلوبی از عدالت تلاش زیادی می‌کنند. این نوع شهروندی با شهروندی مشارکتی شباهت‌هایی درخصوص تاکید کار دسته‌جمعی دارد و معتقد است برای حل مسائل و معضلات جامعه، کل افراد آن جامعه باید دخیل باشند.

روش‌های یک شهروند خوب بودن

با تعاریفی که از یک شهروند خوب شد می‌توان به این نتیجه رسید که شهروندان خوب در جامعه‌شان زندگی فعالی دارند و برای بهبود و ارتقای آن بسیار تلاش می‌کنند. همه ما دوست داریم به‌عنوان یک شهروند خوب شناخته شویم و هرکس که واقعا چنین آرزویی دارد می‌تواند با روش‌های زیر به این هدف دست پیدا کند:

۱ـ آگاهی

پیش از هرچیز باید آگاه به امور و مسائل مختلف جامعه تان باشید. برخی این آگاهی را با تحصیل در رشته‌های مختلف به دست می‌آورند و برای بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه شان قدم‌هایی برمی‌دارند و برخی دیگر با مطالعه فراوان به این منظور می‌رسند. آگاهی بیشتر منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتر، هم برای زندگی فردی و هم اجتماعی منجر می‌شود. به طور مثال هنگام رای گیری و دیگر فعالیت‌های مدنی می‌توانید امیدوار باشید که انتخاب درستی داشته‌اید.

۲ـ سختکوشی

سختکوشی یکی دیگر از ویژگی‌های یک شهروند خوب است. فرقی نمی‌کند در چه حرفه‌ای مشغول به کار باشید. درعین حال که می‌توانید شغل و درآمد داشته باشید، به جامعه‌تان هم خدمت می‌کنید و در نتیجه جامعه‌تان اقتصادی قوی‌تر خواهد داشت.

۳ـ به روز بودن

یک شهروند خوب هرگز از مسائل روز که روی زندگی جامعه و در نهایت وضع شخصی‌اش اثرگذار است، بی‌خبر نیست. باید از اخبار و وقایع روز مطلع باشید و در عین حال وظیفه دارید نظرات و عقاید گروه‌های مختلف را بشنوید و همه چیز را صرفا سفید یا سیاه نبینید. در برنامه‌های مختلف جامعه شرکت کنید و هر کمکی از دست‌تان برمی‌آید، انجام دهید. البته به دنبال سود شخصی در کمک‌هایتان نباشید.

۴ـ همیاری و کارهای داوطلبانه

هرگز از کمک کردن به دیگران اجتناب نورزید. شما به روش‌های مختلف می‌توانید به جامعه‌تان کمک کنید:

می‌توانید در سازمان‌های محل زندگی‌تان که در جامعه و بهبود آن نقش بسزایی دارند، داوطلبانه کمک کنید. مثلا سازمان‌هایی که برنامه‌های خانه‌سازی برای فقرا دارند.

خودتان را به رفتارهای انسانی عادت دهید. اگر توان مالی دارید، به کسانی که دچار مشکل هستند، یاری برسانید.

در برنامه‌های عام‌المنفعه مانند تهیه غذا برای بی‌پناهان و بی‌خانمان‌ها شرکت کنید.

خون و پلاسما اهدا کنید. خون و پلاسما مایعات حیاتی بدن هستند و می‌توانند جان هزاران بیمار را نجات دهند، بویژه اگر دارای گروه خونی کمیاب هستید. کوچک‌ترین کمک شما می‌تواند تفاوتی بزرگ بین مرگ و زندگی دیگری باشد. این کار بویژه در مواقع بحران ـ مانند بلایای طبیعی و جنگ ـ بسیار حیاتی است.

به سازمان‌های خیریه پول اهدا کنید. البته باید سازمان خیریه مورد نظرتان را بخوبی بشناسید و سازمانی باشد که در کار خود صداقت دارد. زیرا برخی سازمان‌ها از پول‌های جمع‌آوری شده فقط برای اداره موسسه خود بهره می‌جویند.

در برنامه‌های بهبود و پاکسازی محیط زیست شرکت کنید.

تا جایی که امکان دارد از خریدن اجناس خارجی امتناع ورزید و با خریدن کالاهای ساخت کشور خود، از صنایع کشورتان و رونق اقتصادی جامعه‌تان حمایت کنید.

در مصرف انرژی، مقتصدانه و صرفه‌جویانه رفتار کنید و به آیندگان خود نیز اهمیت بدهید.

۵ـ کمک‌های اولیه

یادگرفتن کمک‌های اولیه و دیگر عملیات عاجل، یکی از کارهایی است که هر شهروند خوب و مسئولی باید بداند تا بتواند در مواقع بحران به داد همنوعان خود برسد‌. اگر شما قبلا این آموزش‌ها را دیده‌اید، سعی کنید هرچند سال یکبار اطلاعات‌تان را به روز کنید تا از مهارت‌تان کم نشود؛ زیرا تحت فشار روحی ممکن است براحتی آموخته‌هایتان را فراموش کنید.

۶ـ ایجاد شغل

هرزمان که توان مالی داشتید، فرصت‌های شغلی ایجاد کنید. با کارآفرینی می‌توانید تعدادی از افراد جامعه‌تان را به کار گرفته و از نرخ بیکاری بکاهید. در واقع اگر تمام کسانی که موقعیت‌های مالی خوبی دارند با کسب آگاهی، فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد کنند، جامعه کمتر با بحران بیکاری مواجه می‌شود و به مرور زمان اقتصاد و وضع کشور رو به رشد می‌گذارد. البته اگر وضع مالی‌تان در حدی نیست که بتوانید مثلا کارگاه یا شرکتی راه بیندازید، اما درحدی است که بتوانید هرازگاهی یکی دو نفر را به کار بگیرید، باز هم در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی موثر ‌ هستید. مثلا می‌توانید در برخی کارهای منزل‌تان مانند شستن فرش‌ها یا تمیز کردن پنجره‌ها از دیگری کمک بگیرید و با این کار فردی بیکار و نیازمند را به کار بگمارید. با این روش باعث می‌شوید او بتواند روی پای خودش بایستد.

۷ـ انتخابات

مهم‌ترین کاری که می‌توانید به عنوان یک شهروند خوب انجام دهید، شرکت فعالانه در انتخابات و مسائل مهم جامعه‌تان است. بسیاری از مردم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند و شاید هم فقط در رای‌گیری‌های بسیار مهم شرکت کنند. اما مسئولان هر جامعه‌ای که به نظرات مردم خود اهمیت می‌دهند و برای بهبود وضع جامعه تلاش می‌کنند، از شهروندان انتظار دارند در هر نظرسنجی حضور فعالی داشته باشند.

۸ـ سالم بودن

یک شهروند خوب به سلامت خود نیز اهمیت می‌دهد. زیرا بیماری نه‌تنها باعث آزار خود فرد می‌شود، بلکه دیگران را هم به دردسر می‌اندازد. بنابراین با دوری از رفتارهای مخرب مانند اعتیاد و رعایت تغذیه درست و ورزش‌های مناسب، تا جایی که می‌توانید مراقب سلامت و بهداشت خود باشید.

 

با مرور کوتاهی که بر اصول شهروندی خوب و شهروند خوب بودن داشتیم و مقایسه با آنچه در مقدمه در باب اصول شهروندی اسلامی آمد در می یابیم که اسلام بوده است که قرنها قبل از اینکه اصول شهروندی مدرن امروزی تدوین گردد، قوانینی را برای زندگی مسالمت آمیز و انسانی در جوامع شهری مطرح نموده است.

پی نوشت:

پایگاه اطلاع رسانی دعوت واصلاح/پیامبر صلی الله علیه و سلم و اخلاق شهروندی/ دلیر عباسی

جام جم آنلاین

مجله حقوق بشر

درباره ی amweb

همچنین ببینید

حرمت دخانیات از دیدگاه اسلام

نوشته: دکتور یوسف قرضاوی ترجمه: عبدالخالق احسان گیاه معروفی که به نام تنباکو یاد می ...

رحمت، نخستین خشت در بنای تعاملات‏مان

نوشته: د. علی القره داغی ترجمه: محفوظه جامی الاحمدی هرگاه نگاهی به جهان پیرامون مان ...

آثار و پیامدهای اصلاح

نویسنده: محی الدین عریف شکیبانی تغییر و تحول جزء لاینفک طبیعت و سرشت مادیات است، ...

جنایت تمدن معاصر بر انسانیت و راه نجات از آن

نویسنده: دکتور إبراهیم الترکاوی / ترجمه:‌ عبدالخالق احسان هیچ کس نمی تواند، منکر جنایت تمدن ...

نماز صبح توشه‏ی رهنوردان

نویسنده: ماهر إبراهیم جعوان ترجمه: محفوظه جامی الاحمدی عبدالله بن مسعود (رضی الله عنه) می ...

تقویت ایمان در قلب ها چگونه صورت می گیرد؟

نوشته:‌ حسین حسین شحاته / ترجمه:‌ عبدالخالق احسان قلب جایگاه ایمان: خداوند عزوجل به فضل ...

اهمیت حیاء در زندگی مسلمان

نویسنده: مولوی ضیاء ا حمد فاضلی شکی نیست که ما مسلمانیم و بزرگترین افتخار زندگی ...

عید آمده تا من و تو (ما) شویم

محمد الف حنیف ایام سال، از دیدگاه دینی روزهای تلاش و جهاد و مبارزه علیه ...

چرا سیّدقطب را دوست دارم؟

نوشته: احسان الفقیه / ترجمه: عبدالخالق احسان ۱) سیّدقطب را بر خلاف میل کینه‌توزان، ستمگران، ...

چگونه در آموزشگاه رمضان تقوا بیاموزیم؟

نویسنده: عبدالخالق احسان ماه مبارک رمضان بسان مدرسه و آموزشگاهی می‌ماند که در آن مضامینی ...

در دهه‏ی اخیر رمضان چه کنیم؟!

نویسنده: دکتر محمد عریفی با استدلال به عملکردِ پیامبر صلی الله علیه وسلم می توان ...

باید اُمید داشت، باید اُمید کاشت!

نوشته‌‌ی: دکتور إحسان الفقیه ترجمه و تعبیر: بصیراحمد مبصّر اگر برگ‌ های انباشته شده در ...

پیش از اینکه فرزندت را تنبیه‌ کنی!

نویسنده: محمد المهدی- روانپزشک ترجمه: عبدالخالق احسان تنبیه و مجازات از جمله آخرین وسایل تربیتی ...

شیوه ی تعامل با کودکان

شیوه ی تعامل با کودکان در دوران کودکی موارد بسیاری، برایمان پیش آمده و همواره ...

فضایل آب زمزم و صفات آن

بسم الله الرحمن الرحیم فضایل آب زمزم و صفات آن زمزم، نام چاهی است مشهور ...

عید آمده تا من و تو (ما) شویم

محمد الف حنیف ایام سال، از دیدگاه دینی روزهای تلاش و جهاد و مبارزه علیه ...

فرصت همدلی

ذی‌الحجه الحرام، ماه قهرمان یکتاپرستی، ابراهیم خلیل و ماه نماد همیشه جاوید تسلیم مطلق در ...

فلسفه، احکام وآداب عید در روشنی قرآن وسنت وفقه حنفی

احکام وآداب قربانی در روشنی فقه حنفی

معادن افغانستان؛ گنج‌هایی که تاراج می‌شوند

۲ دیدگاه

  1. با عرض سلام وخسته نباشید!
    تشکر برادران عزیزم از معلومات مفیدتان خداوند (ج) شما را در پناه خود داشته باشد کامیابی دنیا وآخرت را از بارگاه ایزدمنان برایتان خواهانم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://archive.org/download/TalaAlbadr.11/11.talaAlbadr.mp3